Gå til sidens hovedinnhold

Tolletaten letter på sløret: Slik avsløres smuglerne før de kommer til grensen

Tolletaten åpner opp om sitt etterretningsarbeid: - Det er mye som skjer på bakrommet.

I årets sesong av TV-serien «Toll» på TV 2 får seerne et innblikk i alt som kommer av varestrømmer inn og ut av landet og for aller første gang åpner etterretningsdivisjonen opp om hvordan de jobber for å være ett skritt foran de kriminelle:

- Det er mye som skjer på bakrommet i Tolletaten, innen teknologi, ulik metodebruk og samarbeid både nasjonalt og internasjonalt, som ikke synes, sier kommunikasjonsdirektør Kim Gulbrandsen i Tolletaten til Nettavisen.

- Tolletaten har vært gjennom en omorganisering de siste årene, og Etterretningsdivisjonen er ny. Her har vi folk som jobber med å skape et større innblikk i trusler og varestrømmer som er på vei mot Norge, sier han.

- Vår jobb er å spisse kontrollen

Etterretning har lenge vært en del av tollernes arbeid, men Etterretningsdivisjonen ble etablert i fjor.

- Vi er en godt sammensatt gjeng med både tollere, statistikere, dataanalytikere og tradisjonelle analtykere. Vår jobb er bidra til spisse kontrollen i etaten, sier sjefen for Tolletatens etterretningsdivisjon, Erik Spradbrow, til Nettavisen.

Les også: Spesialtrente hunder jakter på valuta - bøtela for over 2 millioner kroner i juni

Avslørte Rivotril-nettverk

Avsløringen av et europeisk Rivotril-nettverk med ulovlig produserte legemidler var en av oppdragene etterretningsdivisjonen var tungt involvert i.

I årets sesong av TV-serien får seerne følge med på nye utfordringer, varestrømmer, reisemønstre og smuglingsforsøk når samfunnet og grensene litt etter litt åpnes opp. Med større reisefrihet har også TV-kameraene fått innpass på nye tollsteder.

I tillegg til kjente steder som Svinesund, Magnormoen og Gardermoen, vil seerne møte nye tollere på grenseoverganger som Flisa, Ørje og Kilpisjärvi.

Sesongpremiere

Sesongpremieren på «Toll» skjer mandag på TV 2 Zebra og TV 2 Play. I snitt er hver episode sett over 650.000 ganger og Tolletaten er fornøyd med egen deltakelse i dokumentaren.

Serien har bidratt til at flere nordmenn oppfatter at det er en høy risiko for å bli tatt for ulovlig innførsel av varer, mener Tolletaten og vviser til en brukerundersøkelse gjennomført av Kantar TNS.

TV-prosjektet har vist at åpenhet verdsettes av både publikum og egen organisasjon.

- Da vi takket ja til å medvirke i denne produksjonen, var det med en erkjennelse om at folk flest har lav kunnskap om hvem vi er, hva vi gjør og hvorfor. Økt tillit til oss og arbeidet vi gjør, bedre innsikt og forståelse for regelverk og en økt opplevd oppdagelsesrisiko er noen av biproduktene av serien. Det er vi veldig fornøyde med, sier kommunikasjonsdirektør Kim Gulbrandsen ifølge en pressemelding fra Tolletaten.

Dette er stedene og miljøene seerne møter i årets sesong:

  • Oslo Lufthavn Gardermoen (persontrafikk)
  • Gardermoen (flyfrakt)
  • Alnabru (postforsendelser over 2 kilo)
  • Østlandsterminalen, Lørenskog (postforsendelser under 2 kilo)
  • Torp (flytrafikk)
  • Sandefjord (ferge- og båttrafikk)
  • Ørje (landeveistrafikk)
  • Svinesund (landeveistrafikk)
  • Magnormoen (landeveistrafikk)
  • Flisa (landeveistrafikk)
  • Tromsø (landeveistrafikk)

Les også: Tolletaten advarer nettshoppere: - Kan utgjøre en fare for helse og sikkerhet