Oslo (NTB): Samferdselsdepartementet har gitt en rekke bykommuner mulighet til å innføre kjøreforbud og andre restriksjoner for å bedre luftkvaliteten.

Har lovhjemmel
Departementet har konkludert med at veitrafikkloven åpner for at kommuner og regionveikontorer har hjemmel til å innføre restriksjoner i trafikken hvis lufta blir for dårlig, skriver Dagsavisen.

Har fått klarsignal

Bergen, Bærum, Drammen, Fredrikstad, Porsgrunn, Skien, Kristiansand, Lillehammer, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim

Fritt fram for datokjøring
- Vi har etterlyst en hjemmel for å innføre trafikkregulerende tiltak. Nå har vi fått en slik juridisk avklaring. Datokjøring, som avhenger av om siste siffer i registreringsnummeret er oddetall eller partall, er et aktuelt for flere dager i strekk, sier avdelingsdirektør Ivar Christiansen i Vegdirektoratet.

Bergen er blant kommunene som har størst problemer med luftkvaliteten. Her diskuteres det blant annet en drastisk økning i bompengeavgiften for å få ned trafikken.

- Står friere
- Brevet vi fikk fra Samferdselsdepartementet mandag, innebærer at vi nå står friere til å iverksette tiltak. Nå kan vi innføre restriksjoner i biltrafikken eller forbud mot visse typer kjøretøy, sier informasjonsdirektør Elisabeth Farstad i Bergen kommune til Dagsavisen.

Også Bærum, Drammen, Fredrikstad, Porsgrunn, Skien, Kristiansand, Lillehammer, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim har fått klarsignal til å iverksette tiltak.

Les også: Slakter forslaget om forurensningsavgift

Les også: Vil gjøre det dyrere å kjøre når lufta er dårlig

Les også: Disse byene har dårligst luft

Sjekk status på luftforurensning her

HTML EMBED

Se mer på Luftkvalitet.info

Vurderer piggdekkavgift i Stavanger
Både onsdag og torsdag lyste målestasjonen i Kannik i Stavanger rødt, noe som indikerer svært dårlig luftkvalitet. Det gjør helsesjefen bekymret for befolkningen, skriver Stavanger Aftenblad.

Byen har vesentlig lavere andel piggfrikjørere enn Oslo og Bergen, som også sliter med svevestøv i lufta i kuldedagene. Stavanger vurderer nå å innføre piggdekkavgift for å få opp andelen.

I Oslo er kjøreforbud ikke et aktuelt tiltak for å bedre luftkvaliteten, skriver Dagsavisen. (©NTB)