*Nettavisen* Nyheter.

Tom Clancy flyr høyt...

Foto: (Ubisoft)

... og lander passe stødig. Vi tester jageflyspillet «Tom Clancy’s H.A.W.X».

19.03.09 09:17

(Spill): Helt siden jeg for altfor mange år siden så «Top Gun» for første gang, har jeg hatt lyst til å bli jagerflypilot. Dessverre satt et dårlig syn og en vrang rygg stopp for de planene, men takket være diverse spill har jeg i hvert fall fått leke luftens hersker.

NB! Se alle bildene fra spillet i bunn av artikkelen.

Grei historie

Jeg er en ekstremt utålmodig person, så simulatorer med sine tykke manualer og uendelige tastekombinasjoner har aldri vært min greie. Arkadeflyspill, derimot, elsker jeg og de handler uansett bare om det morsomste – å delta i kamper.

Se eksklusiv gameplayvideo fra «HAWX»:
(Artikkelen fortsetter under videoen)

HTML EMBED
video_embed(10658,1);

Se flere spillvideoer her

Sjangeren har frem til nå vært dominert av spillutvikleren Namcos suverene «Ace Combat»-serie, men nå prøver Ubisoft seg med «Tom Clancy’s H.A.W.X». Spillet er like tilgjenglig som hovedkonkurrenten, handler om piloten David Crenshaw og forteller historien om en privat hær som absolutt ikke er til å stole på. I motsetning til våset «Ace Combat» stort sett har servert, er fortellingen i «H.A.W.X» spennende og troverdig.

Mye hjelp

Når spillet er i gang og du befinner deg i lufta, går derimot konkurrenten av med seieren. Riktignok byr «H.A.W.X» på en rekke passe varierte fly og kampene er artige, men de er ikke like deilige som de i for eksempel «Ace Combat 6». På annet enn øverste vanskelighetsgrad er motstanderne for lette å få has på. I tillegg oppfordrer spillet deg hele tiden til å bruke hjelpesystemet ERS, som blant annet viser nøyaktig hvor du skal fly for å avskjære en fiende.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Ubisoft)

Hvis du ikke bruker dette systemet og setter vanskelighetsgraden på maks, blir situasjonen en litt annen og hver seier smaker bedre. Dessverre er heller ikke her motstanderne særlig utfordrende, og i tillegg legger du bedre merke til at medpilotene dine er skikkelig dumme. Hvis du overlater dem til seg selv gir de ofte inntrykk av å ha sovnet bak flyspakene.

Litt ensformig

Et annet problem er at spillet tidvis føles ensformig, stort sett kaster det grupper med fiender mot deg og er fornøyd med det. I tillegg er bakkekampene skikkelig daffe, med en haug høyteknologiske våpen under vingene byr ikke akkurat en tanks på noe særlig utfordring. Ubisoft kunne godt lært litt av Namcos galskap, samtlige «Ace Combat»-spill inneholder en rekke minneverdige kamper.

Flerspillermodusene hjelper heldigvis litt. Du kan enten samarbeide med eller kjempe mot andre, og begge fungerer godt og er kjempeartige. Spesielt førstnevnte gir en skikkelig «Top Gun»-følelse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Ubisoft)

Suveren lyd

Teknisk er «H.A.W.X», som de fleste flyspill, blanda drops. Så lenge du holder deg et godt stykke over bakken er spillet griselekkert, flyene er detaljerte og utsikten kan ofte forveksles med virkeligheten. Flyr du derimot lavt ser omgivelsene ut som en lavoppløselig suppe. Lydbildet har ingen minuser, både flyene og våpnene låter skikkelig godt.

Alt i alt er «Tom Clancy’s H.A.W.X» et akkurat passe underholdende spill som er verdt en titt for de som er ferdige med «Ace Combat 6». Kontrollen er enkel å lære seg, historien spennende, kampene artige (om enn litt lette), det tekniske godt og flerspillerdelen topp. Blant det negative er mangelen på variasjon og den lave vanskelighetsgraden de største minusene.

1716

På forsiden av Spillmagasinet finner du flere saker om spill.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.