Gå til sidens hovedinnhold

Tomme butikkhyller i Storbritannia: - Det er et mulig scenario i Norge også

Advarer mot at Norge også kan bli rammet av en forsyningskrise.

Mangel på mat, drikke, øl og medisiner har blitt et vanlig syn for britene på det lokale supermarkedet. Flere hurtigmatkjeder har fjernet milkshaker og brus fra menyen, og mange restauranter har måttet stenge. Frukt og grønnsaker råtner på jordet. Dette er noen av problemene som rammer Storbritannia om dagen, skriver avisen The Guardian.

Transportindustrien anslår at de trenger rundt 100.000 langtransportsjåfører for å få dekket behovet. Brexit og pandemi har fått flere tusen utenlandske sjåfører til å forlate landet, men også ført til at det ikke har vært en god nok føreropplæring. Nå mener imidlertid sjåførene selv at problemet stikker dypere enn som så.

Les også: Mener nytt betalingssystem på fergene blir gavepakke til utenlandske kriminelle

- Alle overskrifter skylder på Brexit og covid, men det er bare dråpen som har fått begeret til å renne over. Problemene vi ser nå kommer av at sjåførene har blitt undervurdert i flere tiår. Ti pund i timen forsvarer ikke ferdighetene og kunnskapen om å kjøre rundt et 44-tonns kjøretøy på dårlige veier i Storbritannia, sier Adrian Jones i Unite til The Guardian, som er Storbritannias største fagforening.

Sliter allerede i Norge

Her til lands opplyser både Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet (YTF) at ingen skal bekymre seg over tomme butikkhyller, men at strikken allerede er tøyd ganske langt.

- Per i dag mangler Norge 1000 langtransportsjåfører per år, og dette er et minimumstall. Mange utenlandske sjåfører har valgt å reise hjem, fordi de har fått bedre lønnsbetingelser der. Og her i Norge utdannes det for få sjåfører. Presset har blitt hardere på de som er igjen, sier leder av YTF logistikk, Jan Arne Laberget, til Nettavisen.

Les også

PostNord-bil kjørte med åpen bakluke: - Uhørt

Og han legger til med en alvorlig tone.

- Hvis dette fortsetter, så er det et mulig scenario at Norge også kan bli rammet av en forsyningskrise. Nå opplever vi at folk slutter eller går av med pensjon, understreker YTF-toppen.

- Kan vi få problemer allerede om noen måneder, som for eksempel til julesesongen?

- Ekspeditørene sliter allerede i dag, fordi de mangler biler og sjåfører. Jeg vil ikke utelukke at det kan bli forsinkelser i julehandelen, forteller Laberget.

- Jobber med tiltak

Coop Norge forteller at problemene fra Storbritannia enn så lenge ikke har skapt utfordringer for dem med den daglige driften.

- Imidlertid har det, som tidligere kjent siden pandemien startet, vært utfordringer med at bransjen i perioder opplever å være utsolgt for noen varer og varianter. Årsaken er sammensatt, og spenner fra mangel på norske råvarer, spesielt kjøtt, til forsinkelser på båt og containerkapasitet, sier kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, til Nettavisen.

Han understreker likevel at Coop ikke sliter med de nevnte utfordringene, og at kundene skal oppleve å finne de de trenger, «om ikke alltid alle varianter».

Tore Bekken, administrerende direktør i ASKO, som leverer matvarer til NorgesGruppen, sier de heller ikke merker tendenser til en forsyningskrise i Norge enda. Han er derimot godt klar over de økende utfordringene i Europa med å ha tilgang på nok sjåfører.

- På kort sikt løser vi dette bra i ASKO, men vi jobber med tiltak for å øke rekrutteringen til sjåføryrket. Vi tar inn maksimalt med lærlinger, omskolerer ansatte på lager til sjåfører og har et pilotprosjekt med Manpower for å utdanne flere sjåfører til bransjen, sier Bekken til Nettavisen og legger til:

- På sikt må dette yrket bli mer attraktivt for de unge, her har vi og resten av bransjen et ansvar, samtidig som myndighetene må legge til rette for flere læreplasser.

Støtter britenes synspunkt

Mange langtransportsjåfører er fagorganisert i Fellesforbundet, og de er enige med sine britiske kolleger at mange av medarbeiderne har blitt satt for lite pris på. Nå etterlyser de tiltak fra myndighetene.

- Transportbransjen har store utfordringer. Her i Vest-Europa har vi større problemer enn vi liker å ta inn over oss. Jeg skal være forsiktig med å bruke ordet «forsyningskrise», men jeg vil heller ikke se bort ifra at vi også får lignende situasjoner i Norge i fremtiden. Vi trenger transport for å få Norge til å gå rundt.

Les også: Bring og PostNord-sjåfører fortviler: – Vi jobber på slavekontrakt

- Myndighetene må sette mer fokus på seriøsitet i bransjen. Transportbransjen har ligget på utsiden lenge, og derfor trengs det sterke tiltak for å rette opp i skjevhetene, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet til Nettavisen.

- Hvilke tiltak bør den nye regjeringen se på etter valget?

- Minstelønnbegrepet må styrkes. De må få på plass regler, hvor det ikke blir mulig å drive med sosial dumping. En større regulering av medvirkeransvaret ønsker vi også, og man bør få plass et transportregister som tar tak i de useriøse aktørene, svarer Sivertsen., svarer Sivertsen.

Rekrutteringsproblem

Sivertsen er ikke like bastant som Laberget, når det gjelder å snakke om en nær foreliggende forsyningskrise. Han deler imidlertid Labergets bekymring over manglende rekruttering.

- Det er ingen tvil om at vi sliter med å på plass rekrutteringen. Det må satses mer på lønn og arbeidsvilkår for å gjøre jobben attraktiv blant ungdom, sier Sivertsen.

- Vi utdanner for få langtransportsjåfører. Akkurat som Storbritannia, opplever vi og egentlig hele Europa, at de utenlandske sjåførene reiser hjem, fordi de får langt bedre lønnsvilkår der. Det blir krise, hvis ting ikke blir bedre, forteller Laberget.