RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tonje måtte vente på akutten i sju timer med sin syke far

OPPRØRT: Tonje Grindvold er opprørt etter sitt møte med akuttmottaket på Ahus. Hennes demente far ble sendt dit, men måtte vente i sju timer på lege.
OPPRØRT: Tonje Grindvold er opprørt etter sitt møte med akuttmottaket på Ahus. Hennes demente far ble sendt dit, men måtte vente i sju timer på lege. Foto: Tom Gustavsen (Romerikes Blad)
Sist oppdatert:
Ahus sliter med å få ned ventetiden ved akuttmottaket.

– Det er nesten ubeskrivelig, det vi opplevde, sier Tonje Grindvold opprørt til Romerikes Blad.

Grindvolds far har hatt diagnosen Alzheimer siden i vinter. Med god hjelp fra hjemmesykepleien har han kunnet fortsette å bo hjemme. For en uke siden ble han imidlertid brått dårligere, og datteren tok ham med til legevakten. Derfra ble han sendt til Ahus for sjekk.

Det skulle bli en opprørende opplevelse preget av lang ventetid og dårlig kommunikasjon.

– Vi kom til Ahus i åttetida på kvelden. Der ble vi sittende til langt på natt før vi fikk snakket med lege, forteller Grindvold, som også fikk inntrykk av at stressede ansatte ikke helt klarte å holde oversikten.

– En sykepleier vi snakket med var av den oppfatningen at vi var der fordi faren min har kols. Riktignok har han en kolsdiagnose også, men den utgjør ikke noe stort problem for ham og var altså ikke grunnen til at vi var der.

Synes synd på ansatte

Inntrykket av et akuttmottak preget av liten bemanning og altfor mye å gjøre ble stadig sterkere.

– Vi fikk høre at det var 13 andre pasienter som ventet på lege denne kvelden. Ansatte jeg snakket med der var tydelig frustrerte. Jeg kan ikke annet enn å synes synd på dem, sier Grindvold.

Ventetiden ble etter hvert et rent mareritt.

– Faren min hadde kraftige humørsvingninger på grunn av sykdommen. Han var illsint og blid om hverandre. Da legen endelig kom var det ganske dårlig stemning. Bedre ble det ikke da legen begynte å spørre faren min om hvorfor han var der. Legen ble tydelig irritert, forteller Grindvold.

Grindvold forlot faren på sykehuset ved morgengry fredag.

Tidlig på ettermiddagen fikk hun en telefon fra Ahus.

– De ville sende ham hjem, men jeg nektet å hente ham i den tilstanden han var. Heldigvis ombestemte Ahus seg og lot ham være til over helgen.

Også i dagene som fulgte opplevde Grindvold uklar kommunikasjon.

– Vi fikk opplysninger om hvilken medisin pappa hadde fått. Den ene av medisinene fikk vi forklart at ble gitt ham fordi det var helt vanlig å gi den til alkoholikere som brått hadde sluttet å drikke. Slik vi forsto det satt sykepleieren med en journal hvor det sto at far var alkoholiker. Han har ikke rørt en dråpe alkohol på over 40 år!

Ble ikke prioritert

Ahus bekrefter overfor RB at ventetiden ble lang for Grindvolds denne kvelden og natten, men forklarer at det var et resultat av at andre pasienter ble vurdert som viktigere å få behandlet raskere.

BEKLAGER: Avdelingssjef Kashif Faiz.

– Alle pasienter som ankommer akuttmottaket blir hastegradvurdert på en skala fra en til fem. Dessverre kan dette føre til lang ventetid i akuttmottaket for pasienter med lav prioritet, spesielt i perioder med mange pasienter, sier konstituert leder ved akuttmottaket, Kashif Faiz.

Han har sjekket journalene og forteller at Grindvold ble hastegradsvurdert få minutter etter ankomst torsdag kveld. Det ble slått fast at han led av en akutt forvirringstilstand, og han ble plassert i den nest laveste hastegraden. Mens Grindvold mener de måtte vente åtte timer på legen, har Ahus har loggført legeundersøkelse sju timer etter ankomst.

Ventetiden skal ned

Faiz beklager den lange ventetiden og at Grindvolds fikk en ubehagelig opplevelse av akuttmottaket. Han sier det jobbes kontinuerlig med å korte pasientenes ventetid, og at det har gitt resultater.

– Gjennomsnittlig ventetid så langt i år har vært tre timer og 48 minutter. I samme periode i fjor var den fire timer og 24 minutter, sier han, men legger ikke skjul på at det er utfordrende å få ventetiden ytterligere ned. Målet er at 90 prosent av akuttpasientene skal ha oppholdstid på under fire timer.

– Det handler om å finne flaskehalser og å jobbe mer effektivt, men også om ressurser. Vi har behov for økt bemanning på grunn av befolkningsvekst og en aldrende befolkning som gir flere innleggelser.

Faiz beklager også uklar kommunikasjon underveis, men avviser at Grindvold ble gjenstand for forveksling og feil medisinering.

– På sengeposten fikk han medikament som brukes ved en slik forvirringstilstand han hadde. Medikamentet kan også brukes på pasienter med alkoholabstinens. En pleier trodde dessverre at pasienten fikk medikamentet grunnet sistnevnte, og nevnte dette for pårørende. Overlege beklaget denne misforståelsen overfor pårørende dagen etter.

Les flere saker i Romerikes Blad


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere