RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tonnasjeoverskuddet borte i VLCC-markedet

Sist oppdatert:
Det har strammet seg kraftig til igjen i VLCC-markedet i Midtøsten, og feiringen av det kinesiske nyttåret til uken kan føre til at presset holder seg de neste dagene
VLCC-ratene har mer en doblet seg på en ukes tid etter en kraftig økning i befraktningsaktiviteten. Dette har tatt bort mye av tonnasjeoverhenget markedet har slitt med gjennom januar.

Ifølge Fearnleys ukentlige markedsrapport er det nå kun 25 VLCC'er ventet ledige i den Arabiske Gulf de neste 30 dagene, som er mer enn en halvering i forhold til det markedet slett med i begynnelsen av januar.

Det sluttes nå også på hyggelige worldscale 140-145 fra Gulfen til Fjerne Østen opp fra ws 65 for kun en uke siden da markedet nådde bunnen. Vestover har ratene steget fra ws 63 til ws 120 i løpet av den siste uken. Ratene gir omkring 90.000 dollar dagen av hengig av destinasjon på timecharterbasis.

Den høye aktiviteten har ført til et udnerskudd av skip med doble skrog for øyeblikket, samtidig kan markedet vente et fall i aktiviteten til uken når feiring av det kinesiske nyttåret på går og store deler av Østen tar ferie. Ferieavviklingen er også en del av forklaringen på den friske aktiviteten den siste uken.

Fearnleys ser potensial for ytterligere rateoppgang på kort sikt.

Suezmax-ratene har også snudd opp igjen med den positive VLCC-trenden. Det sluttes nå på ws 185 fra Vest-Afrika til USA, opp fra ws 150 for en uke siden. Ifølge Fearnleys venter rederne at ratene skal opp mot ws 200 innen utgangen av denne uken.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere