RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tonnasjepress i VLCC-markedet

Sist oppdatert:
Det er fortsatt laber aktivitet i stortankmarkedet til tross for at feiringen av det kinesiske nyttåret er over. Det bygges nå opp mye ledige tonnasje i Midtøsten
Ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys har rederne den siste uken klart å holde opp ratene for laster tidlig i mars, men den lave aktiviteten og den gode tilgangen på ledige VLCC'er utover i mars har gitt befrakterne til å presse ratene for andre halvdel av måneden.

Tall fra Fearnleys viser at antallet VLCC'er vetet ledig i den Arabiske Gulf de neste 30 dagene har økt fra 38 for en uke siden til nå 60 skip. Det er antall som sannsynligvis vil gi press på ratene fremover. Det er kun meldt 10 VLCC-slutninger den siste uken i Gulfen, ned fra 28 uken før. Mey av årsaken er feiringen av det kinesiske nyttåret i Asia.

Ratene er stort sette uendret på reiser østover fra Gulfen, og det sluttes på wroldscale 146,5 til 150. Vestover har ratene falt fra ws 120 til ws 112,5.

Størst har ratefallet vært i Vest-Afrika som følge av svak aktivitet. VLCC'er sluttes nå på ws 130 til US Gulf, ned fra ws 157,5 for en uke siden.

Dette har også presset ned ratene for suezmax'er fra Vest-Afrika til østkysten av USA. De sluttes nå på ws 155, ned fra ws 172,5 for en uke siden. Ratene i det indre Middelhav er ned 35 poeng til ws 180. Hovedårsaken er stansen i lasting ved Svartehavs-terminalen Novorossyisk den siste uken på grunn av dårlig vær.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere