RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tor fikk bompengekrav på 2000 kroner. Problemet: Han har ikke hatt bil på ni år

Foto: Eirik Hagesæther (Bergensavisen)
Sist oppdatert:
Tor Vidal ble svært forbauset over at han plutselig skulle betale bompenger. Selskapet synes ikke det er noe rart i det hele tatt.

(Bergensavisen) Tor Vidal i Bergen mottok denne uken en regning på 2000 kroner fra Bergen Bompengeserskap.

Vidal synes kravet er en smule latterlig. Han har nemlig ikke eid en bil på ni år.

– Jeg har ikke hatt bil siden motoren kollapset i Lærdalstunnelen i 2004. Siden har jeg sittet på i biler, syklet eller brukt bena, men jeg har aldri kjørt gjennom bompengeringen i Bergen, sier Vidal til BA.

- Kommer aldri til å betale
Han har prøvd å kontakte bompengeselskapet. Det viste seg å være lettere sagt enn gjort.

– Nå har jeg prøvd å ringe 815-nummeret som er oppgitt på regningen flere ganger. Det nytter ikke. Der jobber det åpenbart bare én person, på sovende vakt, for det meste sovende, spekulerer Vidal.

Også nummeret til rådhuset i Bergen dukket opp blant resultatene for Bergen Bompengeselskap på Gule Sider. Heller ikke her var det hjelp å få.

– Jeg blir jo oppgitt, for å si det mildt. Så lenge jeg ikke får ryddet opp i dette, kan jeg risikere at dette går til inkasso. Jeg kommer likevel aldri til å betale. At dette er en grov feil, er det lite tvil om, mener Vidal.

– Det er helt hårreisende.

- Gudene må vite
Jan Otto Evjen, daglig leder i bompengeselskapet, kan ikke umiddelbart forklare hva som har skjedd.

– Det må gudene vite. Jeg kan ikke huske en lignende episode så lenge jeg har jobbet her, sier han.

– Det første som slo meg var at bilen fortsatt står registrert hos oss, men så lenge den ble vraket for ni år siden skal jo ikke det være mulig, sier Evjen.

Etter litt betenkningstid kommer vi frem til at utsendingen av regningen kan ha sammenheng med takstøkningen som kom i bomringen 1. juli.

– Det kan høres sånn ut. Disse regningene blir sendt ut av Bro- og tunnelselskapet, sier Evjen.

- Husker ikke
Grethe Kleppe, driftssjef i Bro- og tunnelselskapet AS, forklarer:

– Alle som har tidligere har hatt avtale med rabatt på 30 prosent eller 40 prosent, vil få ny faktura når deres saldo er under 500 kroner

Kleppe har sjekket saken, og har funnet ut at Vidal har hatt en avtale om bompengechip - men at der lenge siden den var i bruk.

Selv kan ikke Vidal erindre noe av dette.

– Det er så lenge siden at jeg kan ikke huske om jeg var abonnent eller ikke. Men det kan nok hende, jeg kjørte jo gjennom bomringen da jeg hadde bil, sier han.

Mener han må si opp selv
Kleppe opplyser at alle som ikke aktivt har sagt opp sin avtale med bompengeselskapet, før eller siden vil få regning. Det er derfor Vidal har fått en regning nå - etter så mange år.

– Ny faktura sendes ut automatisk når gjenstående saldo på avtalen er kommet ned i cirka en fjerdedel av forskuddsbeløpet som faktureres. Ettersom forskuddsbeløpet nå er på 2000 kroner, vil det være mange som nå få faktura.

– Når han ikke har hatt bil på ni år, forstår du at han blir forbauset over å få bompengeregning?

– Det er ingen automatikk i at Autopass-avtaler avsluttes når en selger eller avskilter bilen. Dette må det meldes fra om, og avtalen løper til den blir avsluttet.

– Er det ikke rart at verken brikkenummer eller registreringsnummer på bilen er oppgitt på regningen?

– Det er ikke kommet med noe forbruk på fakturaen ettersom bilen ikke har vært i bruk på flere år. Da er det kun forskuddsbeløpet som vil stå oppført, svarer Kleppe.

- Alle bør sjekke sine fakturaer
Kleppe sier det ikke er selskapets ansvar å sjekke om kundene ønsker å fortsette å kjøre bil gjennom bommene.

– Er det ikke en fare for at folk som Vidal, som ikke bruker bompengeringen, nå kan komme til å betale en regning de strengt tatt ikke trenger å betale?

– Alle bør sjekke sine fakturaer, enten det gjelder bompenger elle andre saker. Dersom noen betaler inn, vil ubrukt beløp bli stående til avtalen sies opp. Det er viktig å huske å endre bilnummer hvis en bytter bil, eller si opp avtalen dersom en selger bilen, svarer Kleppe.

Hun bekrefter samtidig at det er lang kø på kundetelefonen i disse dager, på grunn av mange spørsmål om takstøkningen.

Kleppe oppfordrer folk til å gjøre seg kjent med informasjonen som finnes på nettet.

Les flere saker fra Bergensavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere