Gå til sidens hovedinnhold

Trafikken i Oslo stupte etter korona-tiltak - men nå er det nesten normalt igjen

Åpning av samfunnet gir også mer trafikk.

Da korona-tiltakene ble innført i Norge, stupte trafikken i bomringen rundt Oslo med 33 prosent.

Nå viser nye tall fra Fjellinjen at trafikken jevnt har økt uke for uke siden den gang, og i forrige uke var trafikken ned «bare» 9 prosent sammenlignet med tilsvarende uke i fjor.

Les også: Vil ta samferdselsmilliarder fra Oslo-byrådet: - Det må svi litt for Oslo-folk

Store utslag på trafikken uke for uke

- Tiltakene knyttet til koronaviruset har hatt en innvirkning på trafikken gjennom våre bomanlegg. Vi har fulgt trafikkutviklingen i april nøye og har sammenlignet tallene uke for uke for å se utviklingen. Tallene er sammenlignet med normal uke i februar 2020, altså før vinterferien og før koronaviruset kom til Norge, skriver Fjellinjen i en pressemelding.

  • Uke 13: 33 % nedgang
  • Uke 14: 27 % nedgang
  • Uke 15: På grunn av påske er trafikken ikke sammenlignbare med normaltrafikk før utbruddet av koronaviruset.
  • Uke 16: 24 % nedgang (mandag 2. påskedag trekker trafikken ned)
  • Uke 17: 15 % nedgang
  • Uke 18: 9 % nedgang (viser kun mandag-torsdag ettersom 1. mai helgen ikke er sammenlignbar).

Fjellinjens tall viser at antall passeringer var 19 prosent lavere i hele april sammenlignet med enn april i fjor.

De har ikke presentert tall på hvor mye trafikkfallet har påvirket inntektene, men det er naturlig å tro at inntektsfallet henger nært sammen med trafikknedgangen. Inntektene til Fjellinjen utgjør normalt rundt 300 millioner kroner i måneden.

Les også: Oslo går mot gigantisk smell: Nekter å kutte politikerlønn

Elbiler vokser kraftig

Samtidig viser statistikken at elbilene nå virkelig begynner å sette sitt preg på trafikkbildet. I alle de tre bompengeringene rundt Oslo utgjør nå elbilene mer enn 20 prosent av passeringene. For den vanlige Oslo-ringen (midtre ringt) utgjør elbiler nå mer enn 1 av 4 passeringer av vanlige personbiler.

Elbilandel av personbiler:

  • Bygrensen: 23 prosent (20,9 prosent av alle passeringer)
  • Osloringen: 25 prosent (23,2 prosent av alle passeringer)
  • Indre ring: 23 prosent (21,6 prosent av alle passeringer)

Les også: Oslo har vedtatt klimastrategi – skal være fri for fossilbiler innen ti år

Kommentarer til denne saken