*Nettavisen* Nyheter.

Tre heftige strategispill

Verden holder på å gå under, og du må trå til - igjen. Vi har sett på de heftigste strategispillene som slippes til PC.

13.05.06 06:22

LOS ANGELES (Spillmagasinet): Verdens største spillmesse, E3, inneholder noe for enhver smak.

Strategispillere er selvfølgelig tatt vare på, og her er de viktigste nyhetene for lenestolstrateger i året som kommer.

World in Conflict

Massive Entertainment har tidligere latt oss kommandere fremtids-soldater og sprenge hverandre i fillebiter på øde planeter. I World in Conflict foregår de heftige feidene på vår egen moder jord.

Vi fikk ikke vite så mye om selve spillet, men hvis dagens presentasjon er noe å gå etter, er det i hvert fall ingenting i veien med grafikken. Du kan zoome nesten så langt inn du vil, og både soldater og kjøretøy ser tilnærmet ekte ut.

Men den store stjernen er eksplosjonene. Alt du ser kan ødelegges, og spillets heftigste våpen, atomraketten, er en festforestilling i lys, lyd og ødeleggelse.

World in Conflict lanseres på PC i løpet av 2007.

Supreme Commander

Oppfølgeren til strategiklassikeren Total Annhilation ser veldig bra ut. Utviklerne lover oss smarte fiender og masse å gjøre, og en imponerende grafikkmotor bringer spillet til live.

Fremtidsenhetene dine og omgivelsene er flotte å se på, og eksplosjonene er heftige.

Supreme Commander går fort unna. Under presentasjonen vår foregikk det kamper overalt i et enormt spillområde. Men takket være det at du kan zoome helt ut til et oversiktskart, gikk det greit å holde oversikten.

Spillet lanseres på PC i løpet av 2007.

Command & Conquer 3

Endelig kommer det et nytt spill i tidenes kanskje mest populære strategispillserie. GDI og NOD er tilbake, og sammen med en tredje gruppering skal de kjempe om det mystiske stoffet tiberium.

Som alle de andre nye strategispillene ser også Command & Conquer 3 nydelig ut. Grafikkmotoren pumper ut en hel haug spesialeffekter, og enhetene er modellert med nøysom hånd.

Historien holdes fortsatt hemmelig, men måten du kommer gjennom den på skiller seg fra det meste vi har sett tidligere. Hver kampanje er bygd opp av en rekke småkampanjer, som igjen består av et visst antall oppdrag.

Disse påvirker hverandre. Tar du for eksempel over en flybase får du tilgang på fly i de neste oppdragene. EA lover at kombinasjonene er mange og at du vil spille gjennom de ulike kampanjene en rekke ganger.

Om de holder det de lover, finner vi ut i løpet av 2007.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.