Gå til sidens hovedinnhold

Trekker seg etter bybane-thriller i Bergen: Flertallet gikk for tunnel

Etter ti år med krangling har bystyret nå avgjort hvor Bybanen skal gå. Resultatet har fått konsekvenser for Byrådet.

Etter flere timers debatt onsdag ettermiddag, avgjorde bystyret i Bergen hvor den nye Bybanen skal gå - over den ikoniske verdensarven Bryggen - eller i tunnel.

Det Ap-ledede byrådet ville bygge Bybanen over Bryggen, men de fikk ikke støtte fra samarbeidspartiet Rødt. De gikk istedenfor inn for opposisjonens alternativ, som er å legge bybanetraseen via en tunnel.

Høyre, Rødt, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Folkeaksjonen nei til mer bompenger og flere uavhengige representanter sørget for et knappest mulig flertall for tunnel.

Les også: Skaper steile fronter i Bergen: Rødt kan knuse rødgrønn løsning

Varslet sin avgang

Avgjørelsen til Rødt fikk begeret til å renne over for det nåværende byrådet, og byrådslederen stilte kabinettspørsmål like før avstemningen.

- Dersom et flertall i denne sal vedtar å gå videre med tunnel, må det samme flertallet gå videre med saken, sa byrådsleder Roger Valhammer (Ap), ifølge BA.no.

Han varslet med det at byrådet ville gå av dersom det ble flertall for tunnelalternativet i bystyret. Det endte det også med.

- Da tar jeg konsekvensen av det og meddeler herved at jeg og byrådet vil gå av, sa Valhammer etter thrilleravstemningen.

Han vil heller ikke inntre som byrådsleder igjen om det fortsatt skulle være flertall for tunnel-alternativet.

Byrådet, som har bestått av Arbeiderpartiet, MDG, KrF og Venstre, blir sittende frem til et nytt er dannet, som et forretningsministerium. Bergensordfører Rune Bakervik vil starte samtalene med alle gruppelederne i bystyret torsdag.

- Står på Rødt

Bakgrunnen for den nå ti år gamle krangelen om trasévalg, er at det er vedtatt å bygge en ny banestrekning fra Bergen sentrum til bydelen Åsane.

SVs Mikkel Grüner mener bybanemotstanderne valgte å spille hasard med byens viktigste klimatiltak. Partiet vil også peke på Valhammer og et nytt trasévedtak som redder Bybanen til Åsane.

– Dette står på partiet Rødt. Rødt må bestemme seg om de tilhører venstresiden eller om de vil sette inn et Høyrebyråd. Hvis et fundamentalistisk tunnel-standpunkt uten forankring i fakta er det eneste viktige for Rødt, har partiet nå sjansen til å fortelle velgerne sine det både i ord og handling, sier han overfor BA.

Rødts Mailiss Solheim-Åkerblom, har kun en kort kommentar til saken.

- Rødt fremmet fellesforslag for en tunnelløsning for bybanen til Åsane. Jeg er glad det fikk flertall, skriver hun i en mail til Nettavisen.

- Jeg har ingen øvrig kommentar til byrådssituasjonen på dette tidspunkt.

- Det er urealistisk

Tidligere onsdag forsvarte byråd for klima, miljø og byutvikling, Thor Haakon Bakke (MDG), byrådets ønske overfor Nettavisen.

- Man har en drøss med ulike kriterier som er vurdert, og på de aller, aller fleste er en løsning i dagen veldig mye bedre - både med tanke på kollektivtilbud, økonomi og byutvikling, sa Bakke til Nettavisen.

Bakke viste til at flere fagmiljøer har anbefalt Bryggen-alternativet.

«En dagløsning som er realistisk, med tanke på økonomi, fremdrift, risiko, planlegging og gjennomføring, og et tunnelalternativ som er heftet med betydelig usikkerhet. Etter byrådets vurdering så mye usikkerhet at det i sum fremstår som urealistisk å føre frem», skriver byrådet i saksfremstillingen.

Mens alternativet over Bryggen er anslått å koste 1,2 milliarder kroner, er prislappen for tunnelløsningen satt til 3,4 milliarder kroner.

Raste mot anklager

I bystyremøtet ble det fremmet flere ulike alternativer til tunnelløsninger.

- Denne debatten har dessverre vært preget av anklager om at tunnel i sentrum betyr ingen bane til Åsane. Jeg er uenig i disse premissene, sa Charlotte Spurkeland (H).

Hun og Høyre foreslo å bygge en tunnel gjennom Peter Motzfeldts gate, altså en annen løsning enn den fagmiljøene i kommunen har foreslått.

- Dagens situasjon på Bryggen er uholdbar. Den trenger reparasjon, ikke 100 år med bybane. Det andre er kjøretid. Vi ønsker en rask og effektiv bane, sa Spurkeland.

Rødt stemte altså også for en tunnel til Åsane.

- Det handler blant annet om reisetiden på banen, at det vil bli lenger kjøretid over Bryggen. I fremtiden kommer vi også til å se mer stormflo, som vil gjøre at Bybanen vil stå i fare for å stå stille hvis man bygger over Bryggen, sa Solheim-Åkerblom (R) til Nettavisen tidligere onsdag.