*Nettavisen* Nyheter.

Trekker selvmordsreklame i Australia

Bilfabrikanten Honda trekker en reklamekampanje hvor en bil kjøres ut over kanten, etter at pressgrupper mener bilfabrikanten trivialiserer selvmord.

20.06.08 11:04

Den kontroversielle spoten viser eieren av en gammel Honda Accord som gleder seg over en nyere modell av samme bil. Bileierens glede over den nye bilen får hans gamle Accord til å låse dørene og sette ut for en klippe, uten at noen er i bilen.

Det ble for mye for en australsk organisasjon som fokuserer på problemer med depresjon. De mener bilprodusenten trivialiserer selvmord og at kampanjen tar for lite hensyn.

- Vi mener den trivialiserer selvmord, som er et seriøst helseproblem i Australia, sier Ian Hickey fra pressgruppen Beyondblue.

Han mener at mange som har forsøkt å ta selvmord er unge mennesker, som reklamen sikter seg inn på. I stedet for å spille på selvmord, må annonsører og reklamebyråer ta selvmord på alvor, skriver AdAge.

Honda tok kritikken på alvor og trakk kampanjen med øyeblikkelig virkning, på tross av at de mener kampanjen er laget med humor og glimt i øyet og viser til at alt er pur fantasi. Honda melder at de vil gjøre om reklamen, slik at den får en mer lykkelig utgang.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.