Tren bort juleflesket

Kom juleribba i forkjøpet - finn formen før ribbefettet inntar kroppen.

30.11.06 19:19

(SIDE2): Mange legger på seg noen kilo i jula, men om du kommer jula i forkjøpet så kan du spare kroppen for mange unødvendige kilo.

En stressende førjulstid er nemlig ingen unnskyldning for å droppe treningen.

- Desember er riktig måned å starte treningen fordi trening virker avspennende og avstressende, og i tillegg er det en super motvekt til julegaveshopping og stress, mener Beate Torset, Personlig Trener og instruktør i SATS.

Her er hennes tips for hvordan du kan komme i form før jula setter inn:

Tren mindre
- Forsking viser at du i kortere perioder kan redusere treningsmengden uten at din fysisk form forverres – såfremt du opprettholder intensiteten i den treningen du gjennomfører. Du kan altså trene litt mindre i desember uten å få dårlig samvittighet.

Det er roligere
- Det er gjerne litt roligere på treningssentrene denne måneden siden de fleste bruker mer tid på juleforberedelser. Det betyr at du kan nyte ynglingstimen din med litt færre deltakere rundt deg.

Fleksibel åpningstid
- Shoppingsentrene har fleksible åpningstider, og det har mange treningssentre også. Du rekker altså begge deler.

Prioriter riktig
- Som resten av året handler det om å prioritere. Du må sette av tid til trening – tiden dukker ikke opp av seg selv. Tre ganger i uken, 30-60 min hver gang bør være overkommelig og gir mye større energiforbruk enn samme tid tilbrakt i sofaen.

LES OGSÅ: Få den flateste magen

Spar kaloriene
- Kosthold er viktig! Prioriter sunn mat, dette gir deg mer overskudd til trening og alle de andre aktivitetene du skal rekke i desember. Forsøk å styre unna alle godsakene. Tenk at du skal spare «kvoten» til julestrømpen sprettes. Da slipper du å spise deg lei, og all den gode julematen smaker mye bedre.

Slapp av
- Det er viktig å kose seg og slappe av. Samtidig har du gjerne litt mer tid i jula siden de fleste har julefri. Legg gjerne inn et par dager med trening også i juleferien. Dette gir overskudd, og hjelper deg å holde formen vedlike slik at det ikke blir så tungt å starte opp igjen i januar. Trening øker også energiforbruket, og hjelper deg å holde noe av ribbefettet på avstand.

Tenk alternativt
- Fysisk aktivitet kan også være å gå tur eller leke ute med barna. Dersom snøen er kommet, er dette en glimrende tid for en skitur. Dette gir både avkobling, frisk luft og overskudd.

Se fremover
- Siste råd er å gjøre 2007 til året du prioriterer å bruke mer tid til trening hele året igjennom – da slipper du skippertakene i forkant av sommer og julebordsesong. Hva med å ønske deg et treningskort i julegave – eller gi deg selv en gave? På sikt lover jeg at dette vil gi deg mye mer glede enn alle mulige ting du ellers ville fått.

LES MER HELSE HER

GODE TIPS:Motiverende trening
GUMMIANSIKT?Tren trynet!
LES OGSÅ:Tren bort røykesuget

Gratis oppsett:Side2 på mobilen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.