*Nettavisen* Nyheter.

Tren som i Hollywood

Foto: Helle Nilsen (Side2)

Side2 testet stjernenes favoritt, Piloxing.

19.01.11 17:43

(SIDE2): Sleek, sexy, Powerful ... Slik markedsføres den nye treningsformen Piloxing på nettsidene.

Piloxing er utviklet av den svenske danseren og kjendistreneren Viveca Jensen og er en blanding av boksing og pilates. Treningsformen lover fettforbrenning, muskeltoning og sterke kjernemuskler i en time som kombinerer både kondisjon og styrke. Stjerner som Kirsten Dunst, Hillary Duff og Izabella Scorupco er visstnok hekta på den nye trendy treningen.

- Timen kjøres i intervaller hvor vi har høy og lav intensitet om hverandre, sier instruktør Grethe Stølan. Hun er lisensiert Piloxing-instruktør og holder timer på SATS, Majorstua i Oslo.

Ved hjelp av enkle bokse- og pilatesøvelser til musikk er det kondisjonen som forbederes i tillegg til å styrke musklene i mage og rygg, forteller hun.

- I tillegg trener du alle de små musklene og får balansetrening og fleksibilitet på kjøpet, smiler Stølan.

Stor interesse
Hun har 25 år i bransjen bak seg og er opprinnelig pilatesinstruktør. Nå har hun fått smaken på Piloxing.

- Det er gøy med nye utfordringer og for de som vil holde seg i form er det fint at det kommer nye timer ofte. Slik går man ikke lei av å trene på treningsstudio, sier hun.

Timen ble opprinnelig satt opp som en eventtime som gikk over seks uker, men interessen var så stor at den nå integreres i kjedens timeplan, på de fleste sentre rundt om i landet. Dette er ikke et eget Sats-konsept og de får lære bort timen på lisens. Alle instruktørene må gå på egne Piloxing kurs og må holde seg til en spesiell koreografi.

- Jeg vil si at dette er flott trening for den som vil holde seg litt i form, eller tilleggstrening for den veldig aktive. Det er også god trening for nybegynnere fordi den er skånsom og du kan selv velge hvor hard den skal være. Intervallene gjør også sitt til at den ikke er uoverkommelig kondismessig for nybegynnere, sier Stølan.

Bra for hverdagen
Mens klassisk pilates går sakte og kontrollert for seg er piloxing timen kjappe spark og pilatesposisjoner i raskere tempo.

- Det er viktig å beholde kontrollen også mens man gjør raske bevegelser og dette kan også relateres bedre til hverdagen vår hvor det kan gå fort i svingene til tider, sier Stølan.

Hun mener det ikke er nødvendig å ha trent pilates fra før av og at timen kan utføres av alle.

DETTE SYNS SIDE2 OM TIMEN: Endelig et konsept som er ganske annerledes enn de sammensatte timene SATS har presentert tidligere! Kanskje er det fordi timen læres bort på lisens og derfor er de «vanlige» trinnene til kjeden nesten ikke til stede.

Dette oppleves nytt og annerledes og vi likte kombinasjonen av det eksplosive og kontrollerte. Dette er en fin time dersom man vil bli sterk samtidig som man trener kondisjon. Deilig med intervaller for de som ikke er i kjempeform. Da kan man kjempe seg gjennom kondisdelen og puste lettet ut når de rolige pilatesøvelsene kommer. Selv om disse er harde nok, så er kombinasjonen rolig balanseøvelser og styrke etterfulgt av uptempo kondisjonstrening ikke uoverkommelig for de fleste.

Hvis du er i god form og vil bli skikkelig svett er ikke denne timen noe for deg. Du rekker aldri å få i gang blodpumpa så mye at svetteperlene kommer - før det roer ned igjen. Men som en tilleggstrening er det fint for å få trent de viktige kjernemusklene. Mange av øvelsene gir rom for ulik hardhetsgrad og er man i superform kan du lett gjøre øvelsene tyngre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag