RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tren styrke - gå ned i vekt

Sist oppdatert:
Økt muskelmasse er faktisk den beste «slankemetoden» som finnes. Musklene våre er kroppens største kaloriforbrenner, og øker du muskelmassen din litt vil også forbrenningen hele døgnet øke. Her er våre tips.

Økt muskelmasse er faktisk den beste «slankemetoden» som finnes. Musklene våre er kroppens største kaloriforbrenner, og øker du muskelmassen din litt vil også forbrenningen din hele døgnet øke.

Frie vekter
Trening med frie vekter i sal er perfekt for deg som ikke ønsker koordinering og fiffige dansetrinn, men som likevel vil ha røff musikk, instruktør og gruppefellesskap for å oppnå resultater. Du bestemmer selv hvor tungt eller lett du vil trene.

På åttitallet tilbød helsestudioene stort sett bare gulv, vekter og speil. Enten bygget du muskler eller hoppet aerobic med strek i rumpa. Enkelte studioer hadde sågar en tredemølle - stående alene på et rom de ikke hadde bruk for. I dag er tilbudet mer variert og utfordrende. Ergonomiske styrketreningsmaskiner har tatt over mye av plassen til frivektene, kondisjonsmaskinene i ulike varianter har inntatt treningsarealet. Og i aerobic-salen som før var forbeholdt "leggings" kan du være med på sykkeltimer og styrketrening med frivekter.

Treningen
Disse klassene som kalles Styrke eller Pump er treningsopplegg der hver deltager utstyres med stang, skiver og en step-kasse. Oppvarmingen gjøres på stedet, og etter oppvarmingen går man løs på en ny muskelgruppe til hver sang. Øvelsene er velkjente for alle som har trent litt grunnøvelser med frie vekter. Ingenting er nytt bortsett fra at styrketreningen foregår som gruppetrening i en aerobics-sal med tøff musikk og instruktør som leder alle gjennom. Klassene trekker fulle hus og alle vil «pumpe» i sammen i en sal.

For hvem?
Styrke eller Pump er ikke en typisk « nybegynnertrening for alle». Trening med frivekter krever kroppskontroll og spesifikk styrketeknikk for hver enkelt øvelse, som innebærer utstrakt bruk av støttemuskler. Du bør altså ha erfaring fra styrketrening for å hoppe rett inn på en ordinær time.

Er du uerfaren med styrketrening? Fortvil ei. De fleste treningssentrene tilbyr «Styrke intro» der du blir veiledet gjennom de viktigste øvelsene.

Har aldri vært så støl......
Utsagnet kommer ofte etter den første timen med frivekter i sal. Til tross for at du er godt trent kommer du antagelig til å kjenne det. Hadde du trent styrketrening alene vil du høyst sannsynlig tatt lengre og lengre pauser mellom øktene, men når du trener sammen med andre og instruktøren kun oppfordrer til 6-7 sekunders pause, presser du deg sammen med de andre på timen til å ta flere repetisjoner.

Resultater¿?
Om det eneste vi oppnår ved styrketrening er større muskler, hvorfor bør man trene styrke for å gå ned i vekt? Hold deg fast: økt muskelmasse er den beste «slankemetoden» som finnes. Musklene våre er kroppens største «kaloriforbrenner» – øker du muskelmasse litt vil også forbrenningen din hele døgnet øke.

Gevinstlisten for deg som trener styrke:
- Økt forbrenning hele døgnet som følge av økt muskelmasse
- Endret kroppssammensetning (mer muskler, mindre fett)
- Forebygging av beinskjørhet
- Forebygging av mange livstilssykdommer
- Bedre holdning!
- Forebygging av vanlige belastningsskader (skulder/nakke/rygg)
- Bedre forutsetning for å klare påkjenninger i dagliglivet
- Økt selvtillit og tilfredshet med eget utseende
- Bremsing av den mest normale aldersrelaterte årsaken til fedme,- tap av muskelmasse

Relaterte linker fra Klikk.no:
Spinning – sykkeltrening i gruppe
6 tips til smart trening
Målrettet trening gir best resultater
Slik øker du muskelmassen
Fettforbrennende treningstips!
Styrk magemusklene med CoreTrening

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere