*Nettavisen* Nyheter.

Tren Yoga hjemme

Få en innføring i hva Yoga er, og lær pusteteknikker og et knippe øvelser som du kan gjøre hjemme.

(SIDE2): Det kan være lurt å gå på yogakurs for å lære pusteteknikker og å gjøre øvelsene riktig, men det er en del du kan lære selv også.

Yoga for alle
Yoga er fysiske øvelser med langsom strekk og uanstrengt pust.

Treningsformen passer for alle som ønsker å utvikle kropp, sensitivitet, styrke og smidighet. Vanlige resultater er mindre stress og spenninger kroppslig, mentalt og emosjonelt.

Det mentale
I dag har de fleste treningssentre ulike tilbud innen yoga og pilates.

Moderne vestlig yoga i sin mest utpregede treningsvariant har tonet ned det mentale, selvutviklende, bevissthetsutviklende aspektet veldig, eller også fjernet det helt. Men ofte antydes det eller peker man også i disse variantene på betydningen av forening mellom kropp og sinn (det mentale).

Yoga er ikke en religion i seg selv – men det er ganske klart at noen former av yoga brukes i forbindelse med religiøs praksis.

LES SAKEN: Her er yoga-guiden

PUSTETEKNIKKER:
Puste gjennom annenhvert nesebor: Pust inn gjennom venstre nesebor mens du lukker det høyre, lukk begge nesebor, pust ut gjennom høyre nesebor mens du lukker venstre og gjenta i omvendt rekkefølge.

Brahamari: Pust inn med en snorkelyd, pust ut mens du summer som en bie. Lang utpust.

Sitkari: Pust inn gjennom munnen i stedet for nesen og press tungespissen mot ganen. Hold pusten, lukk neseborene og pust så ut gjennom nesen.

Sithali: Pust inn gjennom munnen mens du stikker tungen litt ut og buer den. Hold pusten og pust så ut gjennom nesen.

Det finnes flere avanserte pusteteknikker som bare kan utføres av erfarne yogier.

LES SAKEN: Lær pusteteknikker i yoga

YOGA-ØVELSER:
Visse stillinger, «asanaer», får kropp og sinn til å slappe av hjelper til med å få kontroll over pust og kroppsvekt, bedrer motstandsdyktigheten overfor sykdom, øker energien og gir indre velvære.

Håndflatetrykk: Trykk håndflatene sammen mot brystet med albuene parallelle med gulvet. Pust inn, vri deg mot høyre og se deg over høyre skulder mens du holder håndflatene sammenklemt i samme stilling. Hold pusten i noen sekunder, pust ut, vri deg mot venstre og se deg over venstre skulder, før du vender tilbake til utgangsposisjonen og puster inn. Så gjør du det motsatt.

Katten: Begynn på alle fire og pust inn. Pust ut mens du rolig skyter rygg som en katt, press håndflatene ned, senk hodet og press haken mot brystet. Så puster du inn mens du løfter hodet og skyver ryggraden ned til den buer seg. Blikket ditt skal nå være vendt oppover.

For bedre veiledning og formål med øvelsene:
LES SAKEN: Lær yoga-øvelser

(Kilder: yoga.no, wikipedia og bulls)

LES MER OM HELSE,TRENING OG VELVÆRE HER.

Sjekk «helsebloggen» her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.