RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Trene med pollenallergi?

Foto: Crestock
Gode råd for pollenallergikere som vil bedrive annet enn bare nysing og kløe.

(SIDE2): Tross snøvær enkelte steder i landet, er pollensesongen i full gang. Pollenvarselet melder allerede om kraftig spredning av bjørkepollen, og mange allergikere går en slitsom sesong i møte.

Mer fra Side2, klikk her!

Allergikere som er sterkt plaget, vet hvor frustrerende det er med rennende neser, kløende øyne og pustevansker. Likevel kan man fortsette å trene og være fysisk aktiv, men det kan være behov for å ta spesielle hensyn mens pollensesongen herjer.

Trening øker polleninntak
De fleste har startet forebygging av symptomer ved hjelp av medisinering, og dette er viktig for å dempe allergien. De fleste pollenallergikere plages av rennende eller tett nese, nysing og kløe i øynene. Noen får mer alvorlige plager som astmasymptomer og pustebesvær.

Ifølge Helsedirektoratet øker ventilasjonen ved hard trening opptil åtte til ti ganger i forhold til hvile. Pollenmengden man trekker inn ved utendørsaktivitet, øker tilsvarende. Det forklarer hvorfor noen som ellers ikke er plaget med pustevansker av astmatisk karakter kan få dette i pollensesongen.

Fortsett å trene
Helsedirektoratet anbefaler likevel pollenallergikere å fortsette med trening og fysisk aktivitet. Man rådes likevel til å ta det roligere en periode, og eksempelvis bytte ut jogging med raske turer eller alternativ trening innendørs. Trening kan nemlig trigge allergisymptomer, men er samtidig bra for allergikere og astmatikere. Når astmatikere oppnår bedre fysisk kondisjon, øker også deres toleranse for fysisk aktivitet.

For dem som ikke er fysisk aktive fra før av, vil 30 minutter gi en betydelig helsegevinst. Gåing og sykling er eksempler på god aktivitet.

Treningsråd for pollenallergikere
Helsedirektoratet lister en rekke gode råd for pollenallergikere som ønsker å opprettholde fysisk aktivitet og trening i pollensesongen. Det understrekes at man selv må føle på gode og dårlige dager, og tilpasse aktiviteten etter formen:

1. Driv vannaktiviteter som padling, svømming og roing

2. Tren innendørs på treningsstudio, i basseng eller klatrehall

3. Pollenspredningen er alltid størst på den varmeste og lyseste tiden av døgnet

4. Tren utendørs ved nedbør

5. Ro ned treningen og ikke press deg selv til det ubehagelige

6. Be om treningsråd fra fastlege eller idrettslege

7. Ha med hurtigvirkende medisiner på trening

LES OGSÅ:
Billigere pollenmedisin
Pollenvarslingen i gang

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere