RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Trenger Brasil denne?

(Scanpix/Zeebo)
Sist oppdatert:
- Spillutviklerne bør tenke gjennom hva slags spill de lager, sier voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk.

Messen for spillutviklere som foregikk i San Fransisco brakte gode nyheter til spillentusiaster i den tredje verden. Selskapet Zeebo har utviklet en egen lavbudsjettskonsoll med lite strømforbruk og lave spillpriser.

Brasil er det første landet som får konsollen, og store spillselskap som Electronic Arts, Capcom og THQ håper å tjene penger på den nye målgruppen. Men er egentlig en spillkonsoll hva barn og unge trenger i et land hvor 50 millioner mennesker lever for under ti kroner dagen?

Voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk ved Politihøgskolen i Oslo har sett på hvorvidt barn og unge lar seg påvirke av vold og kriminalitet i ulike media. Hun tviler på at en spillkonsoll er hva barn i u-land trenger mest.

Grusomme forhold

- Jeg har selv vært i Brasil og opplevd forhold så ille at du ikke kan godta det. Barn som dukket ned bak søppelkasser når politiet kom og 13 år gamle jenter med spedbarn som levde på pappflak i gatene, forteller hun til Nettavisen.

Gatebarn er svært utsatt og mange er avhengige av narkotika, involvert i prostitusjon og utsatt for grov vold, kidnapping og drap. Mange gatebarn er psykisk nedbrutt og fysisk misbrukt. Innslag i hverdagen som gjøre livet lettere for disse menneskene bør ønskes velkommen, men ifølge Bjørnebekk er en spillkonsoll langt unna hva flertallet trenger.

- Det barna i Brasil trenger er å få dekt grunnleggende behov som mat, medisiner, klær, bolig og trygghet. De trenger skjerming fra vold og kriminalitet. Utsatte barn og unge i Brasil har jo også behov for å koble av og leke, men det spørs om spill er hva de trenger, sier Bjørnebekk.

Hun mener mange barn i Brasil har mye mer elementære behov, som for eksempel dukker, småbiler, fotballer og lekeplasser.

Har spillselskapene ansvar?

- Jeg mener at alle som tjener penger på barn ved å selge kultur og aktiviteter til dem, har et ansvar i forholdt til dette. Det er ingen grunn til å hindre at barn i u-land har spillkonsoller, men jeg synes de som lager spill bør tenke gjennom mer nøye hva slags spill de lager, sier forskeren.

Electronic Arts er blant spillselskapene som støtter Zeebo. I første omgang slipper EA fotballspillet «FIFA 09» og bilspillet «Need for Speed: Carbon» til Zeebo i Brasil og har også lokalisert spillene med portugisisk språk. Selskapet kommenterer ikke hvilke andre spill som planlegges lansert og vil heller ikke diskutere spills eventuelle påvirkningskraft.

- Vi ønsker ikke å debattere hvilken påvirkning spill har på atferd i den virkelige verden. Det er ingen utvetydige beviser på dette og spill har ikke større påvirkningskraft enn filmer, TV-programmer, musikk eller bøker, skriver en talsperson for EA i en e-post til Nettavisen.

Det er sannsynligvis ikke de fattigste barna i Brasil som er spillselskapenes målgruppe, men en stadig voksende middelklasse. Det trenger imidlertid ikke å hindre personer og store grupper i slummen å få tak i både spill og spillkonsoll.

- Slummen i Brasil er spesiell. Personer her er særlig opptatt av media i forhold til for eksempel slummen i Mumbai. i Rio spredte TV-ene seg svært raskt og det ikke utenkelig at spill blir tatt like raskt opp i kulturen. Spill kan tross alt være veldig fascinerende og noe veldig mange barn liker, sier Bjørnebekk. Hun spesifiserer samtidig at dette er spekulasjoner fra hennes side.

LES OGSÅ:- Avisene verre enn videospill

Lettere påvirkelig i u-land?

Voldsforskeren påpeker at mekanikken i hvordan vi lar oss påvirke er av ulike media, er svært nyansert, men mønsteret er det samme i u-land som andre steder.

- Dataspill er noe veldig mange er opptatt av i alle lag av befolkning, spesielt gutter. Noen grupper er mer utsatt for å la seg påvirke av spill. Den sårbare gruppen som kan påvirkes negativt av voldsskildringer er barn, ungdommer og voksne som har sårbarhet i seg selv og som erfarer mye risiko i miljøet de vokser opp i. En persons mentale tilstand, om de er fascinert av vold og om de opplever at vold gir dem status og respekt, er viktige faktorer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bjørnebekk forklarer at det er særlig spill hvor voldshandlinger er belønnende i seg selv, som er negative.

- Mange spill gir ikke negativ effekt i seg selv, det er i interaksjonen mellom innholdet i spillet, personen og personens miljø hvor problemer kan oppstå. Folk flest er nærmest vaksinert mot voldsspill, men i Brasil hvor det finnes en rekke voldelige miljøer, er det nok flere som mangler denne vaksinen. Det mangler kanskje foreldre som setter gode normer for hva som er rett og galt, som kan snakke om og hjelpe til med å bearbeide inntrykk.

- Er det grunn til å frykte flere skolemassakre som i Tyskland dersom flere personer i u-land begynner å spille?

- Det er det nesten umulig å si noe om. Selv om skolemassakre blir mye omtalt er det i virkeligheten svært få av dem. Kjeden av risikofaktorer og mindre vern og beskyttelse mot negativ påvirkning kan imidlertid bidra til en voldsutvikling hos dem som allerede er sårbare og har en risikoprofil for å utvikle seg negativt.

Verken Redd Barna, Fremtiden i våre hender eller Capcom ønsket å kommentere lanseringen av Zeebo i Brasil eller andre u-land.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere