RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Trening i 40 varmegrader

40 GRADER: Man svetter før man i det hele tatt har kommet i gang med positurene, og etter 90 minutter er det 12 m² midlertidige studioet på Majorstua som en badstue.
40 GRADER: Man svetter før man i det hele tatt har kommet i gang med positurene, og etter 90 minutter er det 12 m² midlertidige studioet på Majorstua som en badstue. (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Side2 dro ut og testet Bikram yoga.

(SIDE2:) Gradestokken viser over 40 og luften er tykk av damp. Det midlertidige Bikram-studioet på Majorstua er bare 12 m², men det er akkurat plass til fire yogaentusiaster og treneren deres, Charlotte Møllen.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå!

SIDE2 TESTER: Denne høsten tester Side2 ut nye og morsomme treningstimer på forskjellige treningssentre. Øvelser man kan gjøre ute, hjemme eller selvsagt på treningen.

Flere treningstester fra Side2:
Catslide - Skli deg til strammere kropp
Corebar - Genial stang med bøy

I mars 2006 var Charlotte Møllen (35) på en ukes ferie i New York, og kom tilfeldigvis over Bikram Yoga på byens Lower East Side.

- Jeg visste ikke at det var varmt, men etter to sekunders sjokk fant jeg ut at jeg digget det. Det ble en veldig intensiv uke med Bikram-trening.

Bikram-behov
Da Charlotte kom hjem til Norge hadde hun fått et indre behov som bare måtte mettes, men fant ikke noe reelt Bikram eller «hot yoga»-tilbud i Norge. Hun måtte rett og slett gjøre det selv.

- Med Bikram falt alt på plass. For meg handler de 90 minuttene om at du heler og behandler din egen kropp. Jeg har jobbet som massasjeterapeut i over 13 år, men nå har jeg gått fra å massere folk til å lære dem å behandle seg selv, sier Charlotte.

Charlotte presset kroner og øre i alle retninger for å få det til, og sommeren 2007 var hun i Ibiza og trente på et Bikram yogastudio i tre måneder før hun startet Bikram Teacher Training, et 90 dagers intenst treningsprogram, på Hawaii for å bli lærer, undervist av Bikram Choudhury selv.

Bikram Choudhury
Choudhury (63) bor nå i USA men er født i Calcutta, hvor han begynte å gjøre yoga i en alder av fire år, under guruen Bishnu Ghosh. Som tenåring var han indisk mester i yoga fire år på rad.

Bikram åpnet sitt Bikram Yoga College of India i Los Angeles allerede på 70-tallet, og kjente entusiaster er blant annet Quincy Jones, Madonna og Brooke Shields. Også Michael Jackson og president Nixon trente med Bikram i sin tid.

Som 17-åring skadet Bikram kneet mens han drev med vektløfting, og fikk høre av europeiske leger at han aldri ville kunne gå normalt igjen. Men ved hjelp av Bishnu Ghosh, som var den første til å forske på yogas medisinske og fysiologiske betydning i helbredelse av kroniske fysiske plager, var Bikrams kne helt bra etter bare et halvt år.

Bishnu Ghosh og Bikram arbeidet med å tilpasse østlige filosofier og tradisjonell yoga til en vestlig tenkemåte, og fokuserte på yogaøvelser for medisinsk hjelp.

Helbreder kroppen
Bikram satte sammen en serie med 26 øvelser som totalt tar for seg og behandler hver eneste muskel, sene, kjertel, hvert ledd og hele nervesystemet, slik at de som praktiserer øvelsene alle skal kunne bli hjulpet med de fysiske – og mentale – plagene de har. Nettopp derfor passer denne yogatypen for alle.

Øvelsene er basert på Hatha, men består ikke av hodestående eller andre avanserte ting – og de er alle lette å forstå.

I motsetning til andre treningsformer, der du kanskje når ditt fysiske høydepunkt i 20-30-årene, blir du bare bedre og bedre på yoga. Og det gjelder alle typer yoga, ikke bare Bikram. Du blir bedre jo mer du gjør det, uansett hvor gammel du er. En av Bikram Choudhurys hovedtrenere er Emmy Cleaves, som er godt over 80 år gammel og i perfekt fysisk form.

- Emmy leder Bikrams avanserte klasse og kan gjøre positurer som jeg ikke får til, sier Charlotte.

Savasana
Bikram yoga er intenst. Det er 90 minutter i 40 grader, og du dryppsvetter allerede før du er ferdig med den første pusteøvelsen. Yogaen utfordrer deg både fysisk, følelsesmessig og mentalt.

Hver øvelse blir gjort to ganger etter hverandre. Den første varmer deg opp mens du i neste runde går dypere inn i posituren. Rekkefølgen på øvelsene er nøye utformet, slik at hver positur bygger opp og forbereder deg til den neste. Du hviler mellom hver øvelse, og denne hvilepausen, selv om den kun er på 10 sekunder, er helt essensiell.

- Det er en generell misoppfatning at Bikram yoga er vanskelig. Dette er en begynnerklasse med enkle øvelser. Desto flere fysiske og mentale utfordringer du har, desto mer får du ut av treningen. Det går i intervaller. Du gjør en øvelse, og så slapper du av i savasana (hvilepause, journ.anm.). Savasana gjør øvelsen fullkommen. Alle kan gi alt de har i 10 sekunder, fordi de får slappet av rett etterpå. Da får du stadig ny energi, sier Charlotte.

40 grader
Den største umiddelbare forskjellen mellom Bikram og annen yoga er varmen. Det er 40 grader i rommet. Dette gjør at pulsen økes og du får et optimalt oksygenopptak. Bikram kaller det ekteskap mellom hjerte og lunger. I tillegg hindrer det at du får strekkskader, som er mer vanlig i andre typer yoga, hvor rommet bare er halvparten så varmt. I yogaens hjemland India er det jo også veldig varmt, og det føles naturlig at yoga skal foregå i varme omgivelser.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Vi kjenner alle til at det er helsebringende fordeler ved varme, se bare på bruken av badstue her i Norden. Russland har sin banai, østen sin hammam og indianerne sin svettehytte. Varmen har i alle tider blitt brukt til å kurere alt fra forkjølelser, hodepine, overvekt og revmatisme til fyllesyke og forgiftninger. Varme er bra for huden, det renser organene våre ved at vi svetter og skyller ut giftstoffer.

Med hjelp fra varme skaper vi en stressfri trening og produksjonen av antistoffer øker. Vi styrker immunforsvaret innenfra og blir mindre mottakelige for infeksjoner. Etter regelmessig trening av Bikram yoga reduseres også kroniske inflammasjoner i muskler og ledd.

- Hvis du skal smi et sverd, så må du jo først varme opp stålet, sier Charlotte.

Varmen og fuktigheten får hjertet og lungene til å arbeide optimalt, og man kommer raskere og dypere inn i yogapositurene.

- Varmen er vanedannende. Jeg blir mye fortere kald nå, sier Charlotte, som sier at også Bikram-trening blir vanedannende, og når du blir hektet føles det unaturlig ikke å gjøre det minst fem ganger i uken. Men i begynnelsen er det vanlig at studenter trener 2-3 ganger per uke.

- Jeg begynte med Bikram mens jeg bodde i London, og da jeg flyttet til Norge i desember i fjor søkte jeg rundt men fant ikke noe Bikram her. Bikram yoga ligner ikke på noe annet, så det er vanskelig å sammenligne det med annen trening. Men jeg liker at jeg får høy puls, styrket muskulaturen og økt fleksibilitet, sier Karen Margrete Grenstad, som er glad for at Charlotte nå skal åpne studio, og trener fast i det midlertidige lokalet på Majorstua.

Total forandring
- Bare det å gå fra null til én gang i uken utgjør en forandring for folk flest. Men om du ønsker å forandre kroppens struktur, helbrede sykdommer/plager og å se forandringer på ryggraden må du gå fem ganger i uken i minst 30 dager, for å kjenne en total forandring, sier Charlotte.

Bikram utfordrer deg på flere plan. I begynnelsen kan det være fysiske ting som balanse, eller mangel på fleksibilitet eller styrke. Etter hvert som du mestrer disse vil du oppdage at du kommer nærmere inn på deg selv og oppdager følelsesmessige blokker som Bikram hjelper til med å løsne opp. Bikram er 50 prosent styrke og 50 prosent stretching, men du vil alltid finne et nytt aspekt og en ny personlig utfordring ved treningen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Fokuserer på deg selv
Bikram yoga er ikke langsomt, og ikke kjedelig. Det er du som står i fokus, og speilet er det viktigste i rommet. Treneren gir verbale intrukser, så du ser bare på deg selv i speilet og ikke på en trener som demonstrerer. Trenerens dialog er den samme hver gang. Du fokuserer på ordene, og på deg selv i speilet. Undertegnede har gjort flere Bikram-klasser hvor jeg har gått ut etterpå og ikke visst om de ved siden av meg var menn eller kvinner, fordi jeg har vært så dypt fokusert på min egen meditasjon og øvelser.

- Jeg prøvde Bikram yoga første gang på Maui, og falt pladask. Tårene bare trillet – det føltes så riktig. Jeg ble veldig hjemme i meg selv, og fant det stille punktet som alle har i seg. Man har ikke tid til å tenke, bare gjøre. Du blir så fokusert, og skreller av lag og kommer inn i kjernen, åpner opp og heler deg selv, sier Silja Åsgjerd Hage.

Man utfører alle de 26 positurene og to pusteøvelser to ganger, og man står ikke lenge i hver. Det er alltid deg og din kropp som er i fokus, og det kan være en utfordring i seg selv.

- Det er flere som kan ha vanskeligheter med å fokusere på seg selv i speilet. Det er første skritt: å se seg selv, akseptere og fokusere. Speilet er viktig, så man kan korrigere seg selv, og lære å akseptere seg selv for den man er. Man må først bli kjent med seg selv før man kan utvikle seg videre, og det er en stor del av Bikram yoga, sier Charlotte.

Bikram passer for gamle, unge, tykke, tynne, syke og friske. Yogaen dekker alt, og man får en skikkelig «allround»-trening hvor man dryppsvetter fra første øvelse.

- Kroppen vår er skapt til bevegelse, til å strekke på seg – se bare på hvor fleksible barn er. Yoga bringer oss tilbake til de røttene, sier Charlotte, og legger til at ballettdansere og løpere ofte bruker Bikram yoga som supplement til treningen fordi det støtter opp praksisen og får dem til å yte mer.

Sunn livsstil
En annen og veldig positiv bivirkning av å gjøre Bikram yoga – og annen trening, selvfølgelig – er at man automatisk legger om livsstilen og blir veldig sunn. Når man har presset seg til det ytterste i 90 minutter, drukket 2 liter vann og svettet like mye, så får man ikke lyst til å helle i seg godteri og brus resten av dagen.

«Hvor raskt du utvikler deg kommer helt an på deg selv, på hvor mye tid og arbeid du legger i yogaen. Det har lite med hvor perfekt du kan gjøre positurene – få av oss mestrer å gjøre positurene perfekt. Det kommer mer an på hvor godt du forstår hva du kan oppnå ved å gjøre posituren korrekt, og hvordan musklene og leddene dine har blitt i forhold til hvordan de var da du startet. I yoga finnes det ingen standard du skal sammenligne deg med annet en deg selv. Å være perfekt i yoga er å gjøre det beste du kan», skriver Bikram Choudhury på sin webside.

Dersom du er interessert i å prøve Bikram yoga, kan du følge med på Bikram Yoga Oslo sin webside, hvor det kommer oppdateringer om når et permanent studio er på plass, eller ta kontakt med Charlotte på bikramyoga@hotmail.com.

LES MER OM BIKRAM PÅ ENGELSK HER ELLER SVENSK HER.

2304

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere