RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Treningen som kan skade

Foto: Crestock (Crestock)
Sjekk alternative treningsøvelser.

(SIDE2): Her er noen treningsøvelser som mange av oss kanskje gjør feil, eller bør droppe helt fordi den er vanskelig å gjøre riktig, eller fordi kroppen din ikke passer til akkurat den øvelsen.

Her er et knippe treningsfeil - etterfulgt av en løsning, ifølge helsenettstedet WebMD.

Nedtrekk bak hodet: Personer med bevegelige skulderledd klarer å holde ryggraden rett nok til å gjøre denne øvelsen riktig. Gjør man øvelsen eller bevegelsene feil kan det føre til skade eller slitasje på skuldrene. Slår du stangen i nakken kan det gi skade på halsvirvlene.

Alternativet: Et tryggere alternativ på samme apparat kan være å gjøre nedtrekk foran kroppen istedenfor bak hodet. Len deg litt tilbake og ha et bredere grep enn ved nedtrekk bak. Trekk ned foran kroppen ned til brystbenet, trekk skulderbladene ned og sammen. Trekk inn magemusklene for å stabilisere kroppen. Øvelsen trener musklene i øvre rygg.

Løft med stang over hodet: Gjør du denne øvelsen feil kan det også føre til ryggskade eller slitasje på skuldrene.

Alternativet: Her kan du også gå for å holde vektstangen eller manualer foran hodet. Stå med vekten noe lavere enn kragebeinet og hold overkroppen rett. Du kan også gjøre dette sittende. Pass alltid på å sitte rett mot en ryggstøtte og hold den naturlige kurven i ryggen, med øvre rygg og setemuskler presset mot stolen.

Benpress: I denne øvelsen ligger man på ryggen og presser beina fram på en plate med vekter. Hensikten er å trene blant annet setemusklene. Problemet med denne øvelsen er at hvis du bøyer beina for langt kan det skade rygg og knær.

Alternativet: Hvis du ønsker å gjøre beinpress, unngå at rumpa roterer på enden av maskinen. Bruk heller en maskin der du har beina høyt oppe når du presser.

Her er noen andre treningssenterfeil som du bør unngå:

På kondisjonsapparater: Å lene seg over på treningsapparater eller lese mens du trener kan føre til at kroppen forskyves og det kan være skadelig på ryggraden, skuldre eller albue.

Vektbelte: Mange bruker vektbelte for ofte. Så lenge du ikke har noen ryggskade eller det brukes av andre medisinske grunner bør det ikke brueks ofte. Beltet kan føre til at kjernemusklene slapper av. Du trenger kjernemusklene dine.

Skotøy: Selv om du gjør alt riktig, kan skoene dine ødelegge effektiviteten av treningen. Trening med dårlige sko kan også skade leddene dine.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere