*Nettavisen* Nyheter.

Tribunefeber

Tippeligaklubbene opplever en eksplosiv økning i salget av sesongkort. Alt tyder på at tilskuertallet neste sesong blir det høyeste noensinne.

21.12.06 13:33

Sesongkort er en populær førjulsgave, og tribunefeberen kommer til å bli mer merkbar enn noensinne neste år. Dermed kan tilskuersnittet pr kamp for første gang passere 10 000 neste sesong.

Nye tribuner fenger

Start og Fredrikstad bygger nye stadionanlegg som står klare til seriestart. Det slår positivt ut på publikumsinteressen. Fredrikstad har allerede solgt 7000 sesongkort - det er en økning på 70 prosent sammenlignet med seriestarten forrige sesong, skriver Aftenposten.

Start har i øyeblikket solgt 6030 sesongkort mot 3700 i fjor. Målet er 10 000 kortinnehavere. Rosenborg håper å selge 14000 sesongkort neste år mot 11500 denne sesongen.

Brann-feber

Brann bygger om sin stadion, og hele 12 000 seter er solgt eller reservert kommende sesong.

- Det er fortsatt 600 ledige seter tilgjengelige, men da er en avhengig av å binde seg til leieretten over 2, 6 eller 15 år. Du må betale før du setter deg for første gang, sier markedssjef Knut Jæger i Brann til Aftenposten.

Han tror klubben glatt kunne ha solgt 15000 sesongkort, men Brann ønsker fortsatt å ha et visst antall tusen billetter tilgjengelig til enkeltkamper. I tillegg er det krav om en billettkvote til bortelagets supportere.

Stor AaFK-interesse

Aalesund hadde et knallsterkt grep om publikum i fjor, og interessen er ikke blitt mindre etter opprykket. Klubben har solgt 5700 sesongkort, og totalt regner AaFK-ledelsen med at 8000 av de 10500 plassene blir beslaglagt.

Lillestrøm merker også økende interesse etter at Tom Nordlie ble klar som ny trener. 3100 sesongkort er solgt - 600 flere enn før seriestart i fjor. Trolig passerer salget 4000 neste år.

Fortsatt økning

Norsk Toppfotball tror på ytterligere økning i årene som kommer.

- Flere klubber kommer etter med nye anlegg. All erfaring tilsier at det gir økt tilskueroppslutning. I tillegg blir satsingen på medieinnhold distribuert på ulike plattformer som storskjerm og VIP-TV viktig for publikumsopplevelsen på arena, sier mediesjef Svein Graff i NTF.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.