RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Troen på gode tankrater svinner

Sist oppdatert:
De nærmeste futureskontraktene på Imarex falt markert i går, og markedet tror ikke lenger på rater over 30.000 dollar pr. dag i år
Det voldsomme fallet i spotratene har fått de profesjonelle aktørene i tankmarkedet til å revurdere utsiktene for høstens tankmarked. Det gjenspiler utviklingen i futureskontraktene på fraktbørsen Imarex i Oslo.

Det er de store oljeselskapene og tankrederiene som sikrer seg på Imarex, men også store meglerhus innen oljetrading og spekulanter deltar i handelen med tankfutures på Imarex. Futurekontrakten gir derfor en god pekepinn for hvordan aktørene ser tankmarkedet fremover.

VLCC-kontraktene for de nærmeste månedene, oktober til desember, indikert rater over 32.000 dollar pr. dag så sent som tirsdag. Kontraktene gjelder standardstrekningen Midtøsten til Japan. I går forsvant imidlertid troen på så høye rater frem til nyttår. Futureskontrakten for november har falt fra worldscale 77,5 til ws 70, som tilsvarer 28.300 dollar pr. dag på timecharterbasis.

Fjerde kvartalskontrakten har falt 7,5 punkter til ws 70. Futureskurven til Imarex illustrere godt fallet i troen på tankmarkedet de to siste døgnene. De røde tallene er kurven tirsdag, mens onsdagens kurve er i svart.

Spotraten har i løpet av en knapp uke falt fra ws 95 til ws 56 for tilsvarende reiser.

Fallet har ikke vært like stort for VLCC-ruten fra Vest-Afrika til US Gulf, men også her har futureskursene falt. Fjerde kvartalskontrakten er ned fire punkter til ws 75, som tilsvarer drøyt 40.000 dollar dagen. På kort sikt tror aktørene i futuresmarkedet på rater som ligger 1.500 dollar lavere.

Suezmax-kontraktene for Vest-Afrika til østkysten av USA ligger for øyeblikket uendret, og fjerde kvartalskontrakten handles på ws 105, som tilsvarer 25.600 dollar pr. dag.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere