RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tromsø-byrå fikk EMI Virgin-jobb

Sist oppdatert:
Lett tåke demper ikke begeistringen hos Rød Tråd. Foran nesen på langt større byråer fikk Tromsø-byrået Lene Marlin-designet. Men byrået hadde garantert ikke fått jobben om ikke Lene kjente sommervikaren.

Rød Tråd og Lene Marlin overrumplet EMI Virgin. Tromsø-byrået, som har en omsetning på åtte millioner kroner i fjor, fikk en stor jobb: Å designe Marlins "You weren't there".

- Jobben får større konsekvenser og alvoret er større enn når vi gjør en DM for en frisør i Storgata. Det blir et annet perspektiv når platen har millionlansering verden over, sier daglig leder i Rød Tråd, Børre Sørdahl til Propaganda.

Jobben kom til Rød Tråd via sommervikaren Kine Dørum, Lenes kusine. Første dagen dukket hun opp med dette prosjektet.

- Vi hadde garantert ikke fått jobben hvis de ikke kjente hverandre. Men det er sånn jobber kommer, sier Sørdahl.

Dørum ble bedt av Marlin om å komme med ideer til platecover-design. Marlin ønsket et stillferdig og jordnært utseende, for at cover og musikk skulle harmonere.

- Jeg fikk forespørsel om å gjøre hele artworket til utgivelsene. Plateselskapet var litt skeptiske, de benytter seg vanligvis av sin egen designavdeling, eller designere de kjenner fra før av, og som de vet hva står for. Lene stod på sitt og fikk igjennom at jeg skulle ha jobben. Jeg ble selvfølgelig kjempeglad, men på samme tid litt engstelig. Det er ikke småtteri av et maskineri man har å gjøre med, og alt bør helst klaffe når det er snakk om gigantiske opplag som skal distribueres verden over, forteller Dørum til Rød Tråd.

Plateselskapet valgte Anton Corbijn som fotograf, også kjent for å ha tatt bilder av U2 og David Bowie. Sørdahl syntes det var gøy å jobbe med en slik storhet. I det hele tatt har det vært en stor jobb for Tromsø-kontoret. Hele sommeren har gått med, uten at det kommer til å gi store utslag på 2003-omsetningen.

- Selve oppdraget har relativt nøktern kostnadsramme, som Tromsø-patrioter synes vi dette var et spennende prosjekt. Det var ikke noe millionoppdrag, men det er interessant å konstatere at pengene ikke sitter løst i i stjernebransjen, heller, sier Sørdahl.

Sørdahl presiserer at Rød tråd er ansvarlig på alle måter. På seks år har Rød Tråd vokst fra to til ti ansatte. Sørdahl mener byrået vil dobles i løpet av de neste to-tre årene. Han tror denne jobben kan bane veien for at byråer i Nord-Norge kan få nye typer kommunikasjons- og reklameoppdrag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere