Trønderne bygger merkevaren

Årlig legger turistene igjen 8,5 milliarder kroner i trøndelagsregionen. Nå vil trønderne bygge merkevaren sin bedre internasjonalt.

20.06.08 11:02

Selv om internasjonal turisme vokser, klarer ikke Norge å ta sine andeler av veksten og utgangspunktet for Trøndelag blir dermed vanskeligere. Svaret for mange blir å bruke reklame for å bygge merkevaren sin.

Norge har gjort det samme og Oslo likeså. Hyret et reklamebyrå for å bygge merkevaren. Nå har Scan Partner jobbet frem "Merkevaren Trøndelag" som skal gjøre regionen mer attraktiv for utenlandske og norske turister.

- Dette er et kjempeløft for reiselivsnæringen i Trøndelag, sier Maria Nordstrøm Midt-Norsk Reiseliv AS til Propaganda.

Å bygge Trøndelag som merkevare handler om å etablere en holdning til landsdelen som et attraktivt reisemål.

- Vi skal ikke konkurrere på fjell og fjord, men selge Trøndelag på historie og kultur, sier hun videre.

Hun viser til at utgangspunktet er utfordrende ettersom mange land som Nordmenn selv opplever som nære og kjære, har liten eller ingen kunnskap om Norge og Trøndelag spesielt.

Hovedstrategien for Trøndelag skal omfatte markedet for ferie- og fritidsreiser og kurs- og konferanse. Innenfor disse markedene skal trønderne konkurrere om nordmenns korte feriereiser gjennom hele året, samt utlendingers lengre rundreiser hvor Trøndelag er det endelige reisemål eller en del av reisen.

"Merkevaren Trøndelag" handler ikke bare om markedsføring, men vel så mye om produktutvikling og samarbeid som kan sette trøndersk reiselivsnæring, kulturformidlere og andre i stand til å møte turistenes ønsker og behov, heter det i informasjonen fra Midt-Norsk Reiseliv

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.