RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Trondheim - Oslo på tre timer

Foto: STR (EPA)
Sist oppdatert:
- Det ser ut til å være et betydelig marked for høyhastighetstog i Norge, sier prosjektleder.

Under tre timer reisetid fra Oslo til Trondheim kan bli virkelighet dersom det blir bygget høyhastighetstog på strekningen, viser foreløpige resultater fra Jernbaneverkets høyhastighetsutredning.

I dag tar den samme togturen seks og en halv time.

Den endelige utredningen skal leveres 1. februar 2012.

- Vi gleder oss til å ta fatt på en av de mest spennende oppgavene ingeniører i Norge kan få i vår tid, sier administrerende direktør i Rail-X og Rambølls prosjektleder for utredningen for strekningen Trondheim-Oslo, Frode Mo.

Les også: Sju av ti vil velge tog fremfor fly

- Folk får nye reisevaner
Det er Jernbaneverket som har gitt Rambøll oppgaven med å utrede fremtidens hurtigtogsforbindelse mellom trønderhovedstaden og landets hovedstad.

Utredningen vil ta for seg trasévalg, stoppemønster og stasjonsplassering. Videre skal Rambøll utrede kostnader ved å bygge og å drive høyhastighetstog.

- En moderne høyhastighetsjernbane mellom Trondheim og Oslo kan bety store endringer i samfunnet. Folk får nye reisevaner, og det blir mulig å bo og arbeide andre steder enn i dag. Rambølls oppgave blir å lage et grunnlag for beslutningen om en slik jernbane skal realiseres eller ikke, sier Mo, som har med seg over 30 fagfolk i prosjektarbeidet.

Men det er ikke bare strekningen Oslo-Trondheim som blir utredet, men muligheten for høyhastighetstog mellom alle de største byene.

- Fem konsulentfirmaer har gjort grundige og omfattende analyser for oss siden i fjor høst. De avslutter nå arbeidet sitt, og nye konsulenter overtar. Arbeidet har bestått av å se på felles problemstillinger for alle strekningene. Mye av materialet er modeller til bruk for senere analyser, men noe er også konkrete konklusjoner, skriver Jernbaneverket i en pressemelding.

- Så mange vil ta tog
Det er det britiske firmaet Atkins har i forbindelse med utredningen gjennomført en markedsanalysene.

Hvis en høyhastighetsbillett koster det samme som fly i dag, vil markedet i 2024 trolig være slik, ifølge markedsanalysen:

Oslo - Bergen: 2,1 millioner reiser i året. 6000 pr. dag

Oslo -Trondheim: 2,8 millioner reiser i året. 8000 pr. dag

Oslo - Kristiansand/Stavanger: 3,3 millioner reiser i året. 9000 pr. dag

Oslo - Bergen/Stavanger (over Haukeli): 4,4 millioner reiser i året. 12000 pr. dag

Bergen - Stavanger: 700 000 reiser i året. 2000 pr. dag

Oslo - Göteborg: 1,2 millioner reiser i året. 3000 pr. dag

Oslo - Stockholm: 800 000 reiser i året. 2000 pr. dag

- Et betydelig marked
Tallene er basert på en ny brukerundersøkelse hvor tallene er fremført til 2024, basert på befolkningsøkning, bosettingsmønster, vekst i arbeidsplasser og lignende.

- Det ser så langt ut til å være et betydelig marked for høyhastighetstog i Norge, sier prosjektleder Tom Stillesby. Han legger til at vi ikke kan sammenligne oss med land i Europa som har helt andre innbyggertall.

- Noen strekninger ser veldig interessante ut når vi bare ser på markedsgrunnlaget. Men det gjenstår å se om de samme strekningene er like interessant når vi ser hva det koster å bygge dem ut, sier Stillesby.

Markedsgrunnlaget og den samfunnsøkonomiske nytten er noen av de viktigste elementene i vurderingen av høyhastighetsbaner.

- Stasjoner i bysentra
Atkins mener de fleste stasjonene bør ligge i bysentra der de ligger i dag, med enkelte unntak. Mange stasjoner trenger dessuten oppgradering.

De mener togene bør knyttes til Gardermoen for å fange opp mest mulig av flymarkedet.

En brukerundersøkelse, som også er gjennomført, viser at nordmenn er positive til høyhastighetstog.

Med samme pris som fly ville i snitt nesten 7 av 10 valgt høyhastighetstog fremfor fly. Tidsbesparelse, mulighet for å kunne jobbe om bord og komfort gjør at folk foretrekker høyhastighetstog.

- Topografi ikke hinder
Her er noen av de andre funnene fra Jernbaneverkets utredning så langt:

* Verken klimaet eller topografien i Norge er til hinder for høyhastighetstog så lenge man tar hensyn til det hele veien, fra utbygging til drift. Det betyr å velge rett togtype, bygge ekstra overbygninger der det er fare for ras. Ekstreme temperaturer er ikke avgjørende. De fleste utfordringene oppstår rundt 0 grader. God planlegging er avgjørende.

* Foreløpige beregninger viser at det er like trygt å kjøre høyhastighetstog som vanlig tog. Det er ikke større risiko for avsporing, kollisjoner, brann og lignende. Grunnen er at høyhastighetsbaner blir bygget på en sikrere måte i utgangspunktet

* Det er også en fordel for den totale trafikksituasjonen at folk velger tog fremfor bil fordi det er flere ulykker på veiene.

* Det er ikke er stort marked for å få godstrafikk over fra fly til høyhastighetsbane fordi så lite fraktes med fly i dag. Det kan potensielt være et marked for å få godstrafikk over fra veien til høyhastighetsbane, men da må prisene ned for å konkurrere med dagens relativt lave fraktpriser på vei. Man må også ta med i beregningen at mange stasjonene må bygges om for å tilpasses godstrafikk.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere