RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tror ikke på tankprishopp

Sist oppdatert:
Både investeringsbanken Credit Suisse First Boston og skipsmeglerhuset Poten & Partners har vært ute spådd oppgang i byggeprisene for store tankskip. Pareto Shipbrokers ser imidlertid ikke den samme trenden.
Fredag refererte shippingavisen TradeWinds en ny analyse fra Credit Suisse-analytiker Lee Sokje, hvor han spådd en oppgang i prisene på nye VLCC'er til voer 150 millioner dollar innen utgangen av 2006. Det er utfasing av gamle tankskip i 2010 som skal presse frem en ny oppgang i nybyggsprisene.

Fredag var også det amerikanske skipsmeglerhuset Poten & Partners ute med kommentarer i samme retning. Oslo-baserte Pareto Shipbrokers ser imidlertid ikke den samme utviklingen i nybyggsprisene fremover.

- Vi tror det er for tidlig å snakke om umiddelbar oppgang i nybyggsprisene som vi ser hypet fra ulike steder, skriver Pareto Shipbrokers i sin ukentlige markedsrapport.

De peker på at de med unntak av noen få sluttbrukere, ser en klar motstand fra de uavhengige tankrederne mot å betale selv dagens kvoterte priser fra sørkoreanske verft.

- I tillegg er etterspørselen etter store containerskip så godt som borte og Kinas kapasitet på å levere VLCC'er vil øke, skriver Pareto Shipbrokers.

Skpsmeglerhuset forventer at markedet på mellomlang til lang sikt vil komme tilbake til en situasjon preget av overskudd av verftskapasitet som vil legge et lokk på prisene. Heller ikke den forventede stabile ordreinngang på LNG-skip vil være nok til å dekke opp kapasiteten ved de største dokkene i Asia.

Frontline og Bergesen WorldWide Shipping har den siste uken vært ute å bestilt VLCC'er og da ved kinesiske verft til prisen godt udner et som kvoteres i Sør-Korea. Frontline er ventet å måtte betale 104 millioner dollar pr. VLCC fra Jiangnan-verftet og BWS 110 millioner dollar ved Bohai-verftet.

De siste ordrene plassert i Sør-Korea ligger på 129 millioner dollar for levering i 2008 til 2010.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere