RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tørr hud og kviser?

Foto: Crestock
Sist oppdatert:
Sjekk hva du bør spise for at huden din skal være fornøyd.

(SIDE2): Det du spiser er det som bygger opp kroppen din.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Det kan være greit å vite hva man bør putte i munnen, særlig hvis du for eksempel sliter med flass, sprukne lepper, brukne negler eller tørr hud.

De fleste av oss får dekket det anbefalte behovet for de ulike vitaminer og mineraler gjennom et normalt norsk kosthold. Men noen matvarer kan påvirke utseendet mer enn andre, skriver matavisen.no.

Gi kroppen nok vann
For det første så er og blir vann den beste tørstedrikken. Dette gir deg en god fordøyelse samtidig som at organene vil fungere som de skal. Ved å innta nok vann renses kroppen ordentlig for avfallsstoffer.

Får du ikke i deg nok vann kan disse avfallsstoffene hope seg opp og gå ut gjennom porene i huden. Ja, du skjønner tegningen, dette kan igjen føre til kviser.

De derre antioksidantene
Det er mange tanker og meninger om antioksidanter. Sannheten er at dette er et stort forskningsfelt der det er mye man fortsatt ikke vet.

Men det er i hvert fall helt sikkert at det finnes mange antioksidanter som er med på å beskytte kroppen. De mest kjente er vitamin C og E, selen, betakaroten og flavonoider.

De ulike antioksidantene bidrar med på å friske opp huden din ved å beskytte mot tidlig aldring, rynker, spruke blodkar og stråling fra sol. De er også med på å gi deg en sunn og gyllen hudfarge.

Gode kilder til antioksidanter er for eksempel blåbær, appelsin, kiwi, svarte bønner, valnøtter, brokkoli, gulrot og kylling.

Få siste nytt fra Side2.no: Klikk her!

Sink
Vi trenger ikke store mengder av dette sporstoffet, men det er allikevel livsviktig. Sink er med på å bidra til normal vekst, sårhelding og det gjør huden, håret og neglene dine sunne og friske.

Gode kilder til sink er kjøtt, korn, leverpostei, Innmat, og melk. Daglig inntak bør være 7 mg for kvinner og 9 mg for menn. Ett eksempel som vil gi tilstrekkelig sink er to knekkebrød med leverpostei, et glass melk, og ytrefilet til middag.

Flerumettet fett
Fettsyrene omega-3 og omega-6 er essensielle fettsyrer som er viktige for å forebygge betennelse, beskytte cellene og hjelper huden til å holde på fuktigheten. Gode kilder er laks, makrell, ørret, avokado, nøtter, myk margarin, og raps- oliven- og linfrøolje.

Ellers så er som kjent frukt og grønnsaker alltid et sunt og godt valg for huden, mens sukker er noe vi generelt bør spise mindre av. Dette har både innsiden og utsiden av kroppen godt av.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere