RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Trygt fra DnB NOR

Sist oppdatert:
Daglig leder i designbyrået Uniform, Jan-Otto Jacobsen, gikk hardt ut mot den nye logoen til DnB NOR. Jarl Veggan i DnB NOR mener den nye logoen er samlende.

Jacobsen mente logoen signaliserte at selskapene motvillig ble knyttet sammen og etterlyste et nytt samlende navn i Propaganda:

"Et bedre navn, og definitivt en helt ny profil må til dersom DnB NOR skal fremstå som noe annet enn en kjedelig, tungrodd og gammeldags leverandør av finansielle tjenester, preget av kultursplittelse og intern stridighet."

- Vi så ingen grunn etter å lete etter nytt og annerledes navn, når vi hadde så innarbeidede navn, begge to. Det er ikke uten videre sikkert at det å skape en nytt konstruert navn hadde vært en fordel, sier Jarl Veggan, leder for Hamskifteprosjektet i DnB NOR, til Propaganda.

Han forteller at navnet var bestemt lenge før fusjonen ble et faktum og at det var et navn de to selskapene ble enige om, siden kundene kommer fra begge bankene.

Norges største profiljobb

Norges største designbyrå, Scandinavian Design Group (SDG), har jobbet med konsernets nye profil. De fikk jobben fordi de allerede holdt med en profilendring for DnB.

Denne jobben er en av landets største profiljobber og vil stå for nesten en tidel av SDGs årsomsetning, som i fjor var på knappe 40 millioner kroner. Uniform benekter ikke at de kunne tenkt seg jobben selv, noe Veggan tar i betraktning ved kritikken.

- Det pleier å være en regel at konkurrenter kommenterer andre kolleger på den måten. Vi tar det ikke spesielt tungt. Vi har fått god respons fra mange hold. Vi vil fremstå som trygge og moderne. Det trygge er at vi kommer fra to store konsern, det moderne er at vi bruker en moderne skriftform, sier Veggan.

Lite kreativt spillerom

Samtidig mente Uniform at SDG ikke fikk nok frihet for å utvikle en god profil.

- Her er det slik at det ikke er uvanlig at man kritiserer noen i den bransjen. Det er ikke første gang at konkurrenter kommenterer en profilendring i denne headingen. Vi får ta det som et fenomen. Vi har fått god respons på det grafiske og visuelle uttrykket internt, det gjelder både fra Gjensidige NOR og DnB, sier Veggan.

Han mener, i motsetning til Uniform, at den nye logoen virker samlende for ansatte fra begge filialer.

Langt fra nytenkende

- Fagfolk som Reidar Holtskog har gitt en positiv anmeldelse av logoen. Dette er et ledd i en større omprofilering. Designprogrammet gjelder alle flater, alt fra bankkort til filialer, forteller Veggan.

Fredag 5. desember skrev Reidar Holtskog, professor ved institutt for visuell kommunikasjon ved Kunsthøgskolen i Oslo, en anmeldelse av den nye logoen i Aftenposten. "Dette er ikke et revolusjonerende og nytenkende designprogram, men et godt utført prosjekt som sikkert vil fungere bra for det nye selskapet", konkluderte han. Samtidig etterlyste han nytenkning i fasadeskilting og bankkort.

Kundene kommer ikke til å merke noe til fusjonen før tidligst til sommeren. Inntil da vil konsernet opere med merkenavnene Gjensidige NOR og DnB om hverandre.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere