RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tung uke for supertankerne

Sist oppdatert:
Den siste uken ble en ny nedtur for stortankrederne tross en viss økning i aktiviteten, men trenden kan snu i løept av den kommende uken
Ifølge skipsmeglerhuset P.F. Bassøe er det det store utbudet av ledig tonnasje i den Arabiske Gulf som har gitt befrakterne makten for øyeblikket i VLCC-markedet.

- Med en lang tonnasjeliste kunne befrakterne drive bunnfisk, konkluderer Bassøe.

De ser imidlertid bedring i sikt og noterer en viss bedring i balansen i det septemberlastene nå ventes å komem for full fart inn i markedet. Det kan gi rederne noe av forhandlingsposisjonen tilbake.

VLCC-ratene fra den arabiske Gulf ligger nå på worldscale 60 østover og vestover fra Gulfen, ned fra henholdsvis 72,5 og 67,5 uken før. De gir dagrater på 20.600 dollar til Fjerne Østen og 27.800 dollar til Vesten. Ratene fra Vest-Afrika til US Gulf er uendret på ws 67,5, som gir 27.500 dollar dagen.

Suezmax-markedet fikk en liten rekyl utover i uken etter å ha nådd en ny bunn ved inngangen til uken. Det sluttes nå på ws 105 fra Vest-Afrika til USA, opp fra ws 92,5. På timecharterbasis betyr raten rett udner 25.000 dollar dagen. I det idnre Middelhavet er ratene marginalt opp til ws 100, eller rett udner 30.000 dollar dagen.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere