Gå til sidens hovedinnhold

TV 2 brukte retusjert Solskjær-bilde – så tok de feil i unnskyldningen sin

Fikk kritikk på sosiale medier, og unnskyldte seg. Nå kommer unnskyldningen for unnskyldningen.

Manchester United og Ole Gunnar Solskjær gikk på et surt tap mot sveitsiske Young Boys tirsdag kveld, og fikk dermed en elendig start på gruppespillet i Champions League.

Solskjær byttet innpå Jesse Lingard og Nemanja Matic for stjernene Cristiano Ronaldo og Bruno Fernandes da United forsøkte å redde med seg minst ett poeng med én mann utvist.

TV 2-sendingen

I TV 2 sitt Champions League-frokost-program ble det rettet fokus mot Solskjær, og hans managerstil. I sendingen ble det vist frem en tweet der Ronaldo holder en hånd i været, mens han står bak Solskjær på sidelinjen.

– Han ser ut som at han er klar for å ta over trenerrollen, kommenteres det fra en i panelet.

Dette er tweeten som ble vist fram:

Senere, på Facebook og TV 2s sider ble det publisert en videosak, med et klipp som viste panel-debatten. I bildet på Facebook var Solskjær borte:

– Litt sjokkert over at et landsdekkende media TV 2 benytter redigerte/fake bilder. Her bør dere slette artikkelen og be om unnskyldning. Hvordan kan vi ta dere seriøst fremover? skriver en bruker.

En annen skriver:

– Her bommer TV 2 Sporten grovt, å bruke retusjert bilde er en skandale og får saken i et helt annet lys enn det den faktisk er. En skandaløs vurdering av en seriøs kanal.

Nettavisen var i 12.30-tiden i kontakt med TV 2s sportsredaktør Vegard Jansen Hagen. Han viste da til TV 2s svar på Facebook, som ble publisert omtrent i samme øyeblikk.

I 12.45-tiden omtalte Medier24 saken.

De gjengir TV 2s unnskyldning fra Facebook. Der omtalte kanalen det hele som en «honest mistake» og ikke noe ønske om å villede. De skriver:

– Feilen skyldes bildegrabb fra en sending der det manipulerte bildet ble vist frem fra SoMe, står det i meldingen.

Unnskylder unnskyldningen

Dette stemmer altså ikke. Det manipulerte bildet ble aldri vist frem i sendingen, men kun publisert som bilde på Facebook, og på TV 2 sine nettsider:

Klokken 15:15 får Nettavisen kontakt med Jansen Hagen på telefon, og konfronterer ham med hvordan unnskyldningen fremstår, og at skjermdumpen ikke er fra sendingen. Da sier han at han må ha misforstått, og sier at han skal ta en telefon til de som har vært tettest på saken. Noen få minutter senere ringer han opp igjen:

– Du hadde rett i det. Vi har vært for rask på labben med å publisere det manipulerte bildet, det skulle ikke skjedd, og så har vi vært for rask på labben med å legge ut en forklaring. Det viste seg jo at det ikke var helt sånn det skjedde. Du har helt rett i at det var ikke et manipulert bilde i sendingen, det var et manipulert bilde i det desken skulle lage saken, og ikke lykkes med å legge ut grabben.

Les også: Solskjær ble konfrontert med Ronaldo-uttalelse: - Jeg var ikke forvirret

– Da tok de et annet bilde i stedet og det var det manipulerte. Så nå jobber vi med å legge ut en unnskyldning på unnskyldningen, så dette var ikke vår dag, sier Jansen Hagen.

Han avviser at det er noen på desken som har redigert bildet, og sier altså at dette var noe de fant.

– En hadde et ønske om å bruke dette som et illustrasjonsbilde i saken. Da tok vi et bilde som viste seg å være manipulert, i motsetning til det, som du helt riktig sier, var i programmet. På den måten oppstod feilen. Vi ba jo egentlig om unnskyldning tidligere i dag for noe som ikke hadde skjedd, nå må vi prøve å be om unnskyldning for noe som har skjedd, sier Jansen Hagen.

– Vi får tro det blir en bedre dag i morgen, avslutter han.