RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TV 2 samlet inn mest

Sist oppdatert:
NRK1 hadde over dobbelt så mange seere som TV 2 på sin innsamlingsaksjon. Men TV 2 samlet inn mest penger.

TV 2 klarte å samle over en tredel av seerne under sin innsamlingsaksjon, men rekker ikke NRK1 til knærne engang. Statskanalen rundet millionen under lørdagens idrettsgalla.

Fredag kveld viet TV 2 sendetiden til innsamling av penger til hjelpearbeidet i de tsunamirammede landene i Sørøst-Asia. Hele 61 millioner kroner fikk TV 2 inn, penger som Røde Kors skal bruke på sitt hjelpearbeid.

- Bøssebærere og givere samt TV2, Nordisk Film, artister og andre deltakere i programmet fortjener stor honnør for sin innsats. Nå skal vi i Røde Kors sørge for at de innsamlede midlene blir omsatt i hjelp til dem som trenger det både akutt og langsiktig, sier Jonas Gahr Støre i Røde Kors til TV 2s programsider.

Og seertallene var ikke ille de heller. I snitt fulgte 487.000 tv-seere innsamlingen, noe som ga en markedsandel på 32,8 prosent - i konkurranse med sterke NRK-programmer som «Godt musikkår 2005», «OL-kavalkaden» og detektimen.

Likevel kan ikke TV 2s seertall måle seg med NRK1s eventyrlige seeroppslutning under Idrettsgallaen, som i år var gjort om til en ad hoc-innsamlingsaksjon.

I snitt fulgte 1,1 million seere storsatsingen, noe som gir en markedsandel på eventyrlige 73,9 prosent. På det meste var det 1,2 millioner seere innom programmet.

Men om TV 2 tapte seerkappløpet kan reklamekanalen trøste seg med at den fikk inn langt mer penger til flomofrene enn storebror på Marienlyst. TV 2 samlet inn 48 millioner kroner fredag kveld, mens Idrettsaksjonen var mandag morgen oppe i 32 millioner kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere