TV 2 slår knockout på NRK

Satsingen på morgensendinger for barn i sommerferien var en suksess for TV 2. Markedsandeler og seeroppslutning ble langt høyere for TV 2 Junior enn for NRKs barnetv. TV 2 Junior fikk også en kjempestart på høstskjemaet sist lørdag.

26.08.04 07:07

I løpet av 58 sommerdager har barn mellom tre og 11 år sett 511 minutter på TV 2 mot 259 minutter på NRK. I fjor var tilsvarende tall for TV 2 329, mens det for NRK var 422.

Strålende fornøyd

- Det betyr at TV 2 Junior har økt sin seerandel med 55 prosent og det er enormt, sier Beathe Daae, prosjektleder for TV 2 Junior. Hun er strålende fornøyd med å få en slik oppslutning, særlig etter at TV 2 har satt opp en ekstra time for de minste disse sommermorgenene.

- Vi har sendt tre timer med serier for barn denne sommeren. Utrolig kjekt å se at det har slått sånn an, smiler Beathe.

- Det er sterkt å utvide sendetiden på morgenen med en time og samtidig øke det gjennomsnittlige seertallet, sier senior markedsanalytiker Birgit Eie.

TV 2s markedsandel for sommeren ble i snitt 49,5 prosent. Seriene som ble mest sett på TV 2, var Totally Spies, Arthur, Byggmester Bob og Noddy.

Rekordtall

NRK prioriterte OL framfor barnetv sist lørdag. Dermed ble det nye rekordtall for TV 2 Junior. Den populære serien Totally Spies fikk 127 000 barn i alderen 3 til 11 år med seg. Det ga kanalen en markedsandel på 77 prosent. En rekke av de andre seriene sørget også for svært så gode tall.

- Vi fikk en kjempestart på høsten. Det er kjekt å ha så mange nye, gøyale serier på en gang. Nå har vi mye variert på sendeskjemaet - her er noe for de minste, men også flere serier for de litt eldre, forteller Beathe fornøyd.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.