*Nettavisen* Nyheter.

TV 2 vant valget

TV 2s valgdekning er kåret til best og mest allsidig av bransjebladet Kampanje.

12.09.05 16:02

Kampanjes valgkampjury har kåret TV 2 til den mediekanalen som har dekket valgkampen best og mest allsidig.

Juryen gir også honnør til Aftenposten, mens NRK har både vært best og verst.

Stort sprang
- TV 2 har tatt et stort sprang i forhold til NRK i sin redaksjonelle dekning av valgkampen, mener juryen.

Kampanje trekker også frem statskanalens dekning. Programmet «Ærlig talt» er kåret til valgkampens verste både i form og innhold, mens Folkemøtene i NRK kåres til valgkampens beste enkeltstående program.

Begrunnelsen
«Under valgkampen foran Stortingsvalget 2005 konkluderer vi med at TV 2 som kanal er vinneren. TV 2 har tenkt konseptuelt i forhold til de ulike programkonseptene TV 2 har dekket valgkampen i, og har dermed tatt ledertrøya fra NRK ved dette valget. Både Tabloid, utspørringsprogrammet «Valget er ditt» og folkemøtene er komponert og sammensatt på en sånn måte at summen av valgprogrammene gir en helhetlig, allsidig, god, offensiv og original dekning, som TV 2 fortjener honnør for», heter det i begrunnelsen fra Kampanjes valgkampjury.

Tanta får skryt
Juryen gir også honnør til Aftenposten, som juryen mener er en av de avisene som virkelig har hatt en allsidig valgkampdekning på det riksvalget et stortingsvalg er.

- Kampanje har i en årrekke kåret valgkampvinneren i forkant av stortingsvalg og kommune- og fylkestingsvalg. Medienes påvirkningskraft er stor i forhold til å påvirke folks oppfatning, ikke minst sett i lys av at partienes betalte kommunikasjon fortsatt er for dårlig. Derfor var det naturlig for Kampanjes valgkampjury å kåre «Årets medievinner» i valgkampen, som en konsekvens av at mediebildet også er blitt mer allsidig og kompleks, sier ansvarlig redaktør Hans Hjellemo i Kampanje til sin egen publikasjon.

Juryen
Kampanjes valgkampjury har bestått av daglig leder Elizabeth Hartmann i Siste Skrik Kommunikasjon, kommunikasjonsrådgiver Beate Barth-Nossum i Geelmuyden.Kiese, administrerende direktør Arne Inge Christophersen i mediebyrået Initiativ Universal og ansvarlig redaktør Hans Hjellemo i Kampanje.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.