RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TV 2 vil kuppe Gallups nettmålinger

Sist oppdatert:
Spray og Nettavisen legges under TV 2-domenet og vips, så har TV2.no 1,6 millioner unike besøkende og plasserer seg som tredje største nettsted i Norge.

Portalsjef Pål Nisja har lenge vært ansvarlig for ungdomstjenesten Spray som nå er endel av TV 2-systemet. Han opplyser i en e-post til Propaganda at det er store endringer på gang hos TV 2.

Nylig forandret TV-kanalen TV2.no til en startside som går i klingen på både Startsiden og SOL.no. Nå skal også nyhetstjenesten Nettavisen og ungdomsportalen Spray.no redesignes og få samme menystruktur i topp og bunn. Dessuten legges de inn på domenene tv2.no/nettavisen og tv2.no/spray.

Dette gjør at TV 2 ønsker alt samlet under samme nettsted på Gallups månedlige nettmålinger "RedMeasure". Gallup har per i dag splittet målingene opp i to lister: den lengste og mest prestisjefylte er "rene nettsteder" hvor alle de store avisene befinner seg, den andre er "samkjøringer" hvor blant annet TV 2 i samkjøring med Nettavisen hittil har plassert seg etter oppkjøpet av Nettavisen.

De tre store nettstedene i TV 2-systemet, Nettavisen, Spray og TV2.no, har tidligere rapportert tall hver seg, men avstod i august.

"Grunnen til at vi ikke ble rapportert i august er at vi jobber mot en samordning mot ett nettsted: TV 2. Det ble ikke riktig i august, under omleggingen....men vi ser ingen grunn til at det ikke skal skje i september. Målet er at TV 2 i løpet av kort tid skal oppfattes som ett nettsted, med flere tjenester", skriver Nisja i en e-post og nevner at både rubrikktjenesten "TV2-Torget" og flere nylanseringer innen spill og foto etter hvert vil bli inkludert under samme nettsted.

Til tross for at TV 2-tallene ikke er rapportert i august, har Propaganda fått tilgang til august-oversikten: Nettavisen endte på 1,1 millioner unike besøkende, TV2.no fikk 582 000 og Spray.no fikk 530 000. Dette innebærer imidlertid ikke at TV 2 vil fyke rett til topps på RedMeasure med langt over to millioner besøkende i måneden.

Dobbeltdekningen av tv2.no-brukerne inn mot Nettavisen er i løpet av én uke litt under 50 prosent, under 25 prosent av Nettavisen-brukerne går inn på tv2.no mens 60 prosent av Spray-brukerne også er nyhetsjegere på Nettavisen.

Skulle TV 2 få aksept hos Gallup, vil tjenesten ha 1,6 millioner unike besøkende og kjempe med Kvasir om tredjeplassen på listen over rene nettsteder i Norge.

Og det er før TV 2 har brukt sine markedskanaler på å fronte tv2.no for fullt. Ambisjonen til TV 2 er å slå VG og bli det ledende nettstedet i Norge.

- Vi har hatt møte med TV 2 hvor de har gitt uttrykk for sine planer, sier avdelingsleder Dag Andersen i TNS Gallup.

- Det er for tidlig å si hva utfallet av denne saken blir, men den blir videresendt til Metodeutvalget som får fatte den endelige avgjørelsen, sier Andersen.

- Vi ser ingen grunn til at vi ikke skal få gjennomslag for dette. Vi er én organisasjon som produserer alt, sier han og opplyser at all nettaktiviteten foregår nå i TV 2 Nettavisen, mens TV 2 Interaktiv, der Aftenposten er inne på eiersiden, tar seg av andre digitale aktiviteter.

- Vi har fått beskjed fra styrene i de ulike selskapene at de ser for seg TV 2 som ett nettsted. Det er enklest å markedsføre, mener Nisja som tror at det viktigste for Gallup og de andre nettstedene vil være om én person er ansvarlig for alt innholdet og at én redaksjon produserer alt stoffet.

I Metodeutvalget for RedMeasure sitter Gallup sammen med de største medieaktørene på nettet. Gruppen har tidligere blant annet behandlet en sak med Dagbladet, som inkluderte en ekstern spilltjeneste i sine tall.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere