RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TV 2s rubrikksatsing er blitt en hodepine

Sist oppdatert:
Mens TV 2s rubrikksatsing på tekst-TV var noe selskapet dro frem som en suksess på 90-tallet, er bildet i dag endret.

Økonomidirektør i TV 2 Interaktiv og TV 2 Nettavisen, Espen Gabrielsen, opplyser at de digitale resultatene blir dratt ned av rubrikkmarkedet.

Siste rapportering fra TV 2 viste at TV 2 Interaktiv, til tross for en solid økning i omsetningen, fortsatt lå på pluss-minus null for første halvår.

- Problemet vårt et rubrikkmarkedet, der har vi ennå et stykke å gå. Det er vår hodepine akkurat nå, sa Gabrielsen til Propaganda.

Medisinen mot denne hodepinen er flerdelt: den ene heter Jan Grønbech som er en kjendis innen nettannonsering gjennom oppbyggingen av annonsenettverket DoubleClick/AdLink i Norge. Det andre er bredere distribusjon, ikke minst gjennom kjøpet av Nettavisen og en avtale med VG.

Men det tredje og viktigste, ifølge TV 2 Interaktiv-sjef Gunnar Stavrum, er ny teknologi og en ny rubrikkløsning

- Konverteringen av rubrikk fra tekst-TV til Internett er viktig for oss fordi rubrikk er viktig for TV 2-konsernet, sier Stavrum til Propaganda.

Tekst-TV-mediet har to millioner lesere i uka, noe som gjør universet for TV 2s rubrikktjenester til en av de største markedsplassene i Norge. Selve omsetningen av rubrikkinntektene og antall annonser har ikke falt dramatisk de siste årene, men den relative andelen i forhold til mobilinntekter og nettannonsering har sunket. Dessuten har økt aktivitet av telefonsalg og telemarketing drevet kostnadene i været.

Men det største problemet har vært at den tekniske Internett-løsningen og grensesnittet mot brukerne ikke har vært bra nok. På et tøft rubrikkmarked på nett, hvor det finnes adskillig flere konkurrenter enn på tekst-TV, må løsningen være tilrettelagt for mediet kjøpere og selgere benytter.

TV 2 er da også i ferd med å bytte ut løsningen.

- Nettet har i realiteten fungert som en salgskanal for tekst-TV-løsningen, men nå skal vi bytte til en ny og bedre nettfunksjon, opplyser Stavrum. Det innebærer at TV 2 kan spare endel kostnader ved salg og kjøp, samtidig som aktiviteten på nettet skal økes.

Det er spesielt bil som blir satsingsområdet fremover. Der skal TV 2 bli størst.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere