RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TV-kjemper går sammen

Britiske myndigheter har godkjent fusjonen mellom de to TV-selskapene Granada og Carlton. Sammen kontrollerer de to selskapene halvparten av reklamemarkedet på britisk fjernsyn.

Godkjennelsen kommer ett år etter at fusjonsplanene ble kjent. Konkurransemyndighetene vil ikke stanse fusjonen, men har lagt noen begrensninger for å hindre at det fusjonerte selskapet får for stor makt.

Granada og Carlton har til sammen 51 prosent av det britiske reklamemarkedet på TV. Blant punktene det fusjonerte selskapet må akseptere er egne kjøreregler for salg av reklame. Flere konkurrenter har forsøkt å få myndighetene til å kreve at den nye TV-giganten setter ut sitt salgsapparat, men det er ikke tatt til følge, melder Reuters.

De to selskapene er sammen majoritetsaksjonærer i det kommersielle TV-nettverket ITV og det nye selskapet har en beregnet markedsverdi på nærmere 48 milliarder kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere