RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TV større enn avis

Sist oppdatert:
For første gang i historien ser flere på fjernsyn enn det er folk som leser aviser. Også internett er i sterk vekst, mens løssalgsavisene sliter.

Det er en stille revolusjon som fremgår av Avispanelet til Norsk Gallup.

Folks medievaner forandrer seg sakte, men tallene etterlater ingen tvil om at aviser og radio har vært på vikende front i en årrekke - mens fjernsyn dominerer hjemme, og internett inntar arbeidsplassen.

Fjernsynet gikk forbi radio på begynnelsen av 80-tallet - paradoksalt nok omtrent samtidig som nærradioene ble sluppet fri i eteren. Fra da har fjernsynet stadig rykket fra, og nå ser altså 87 prosent av befolkningen på fjernsyn hver eneste dag.

Til sammenlikning leser 86 prosent avis, 70 prosent hører på radio, mens internett har økt fra to til 45 prosent på ti år! Det stemmer for øvrig med andre undersøkelser som viser at nettet har et godt grep om alle aldersgrupper under 40 år.

Hvis denne utviklingen fortsetter, vil internett passere radio i løpet av fire-fem år, og avisene 10-15 år senere.

Den nye undersøkelsen bekrefter at internett overlevde både et krakk og en massiv dødsdom, og de fleste norske nettaktørene ser nå positive tall på bunnlinjen.

I dag kom nyheter fra USA om at online annonseomsetning passerte 2,4 milliarder dollar i andre kvartal - høyere enn selv toppen i år 2000.

Det viktigste er likevel nordmenns meget høye mediekonsum, uansett kanal. Det kan ikke være tvil om at det er et sterkt komparativt fortrinn for Norge at vi har en befolkning som er godt orientert - uansett hvilken mediekanal de velger seg.

Tror du avisene vil bestå? Diskuter fremtidens medievaner på TV 2 Veggavisen (trykk her)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere