*Nettavisen* Nyheter.

Typisk norsk å være dum

Ekspertene er forbløffet, i departementet er man overrasket. Det tunge offentlige prosjektet er fullendt og resultatet klart: Skolebarn er roligere hvis lærerne er strengere.

20.12.05 21:39

Dette er ikke tull, men vi skulle gjerne ønske at det var det.

Med brask og bram kunngjorde NRK i dag at et større offentlig forskningsprosjekt hadde konkludert med at mer disiplin i skolen ville skape roligere unger, større konsentrasjon og mindre mobbing. Det er Senter for Atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger som står bak rapporten.

En representant fra undervisningsdepartementet - ikke "Keiseren selv - ga uttrykk for stor overraskelse over hvor raskt det ga resultater. Mobbing ble nesten umiddelbart redusert og ungene ble mye roligere så snart det litt mer kustus fra kateteret.

Offentlig stupiditet

Alvorlig talt. Burde det ikke snart nedfelles i lovs form et eller annet forbud mot utagerende offentlig stupiditet. Hvor langt vekke fra realitetene må du sitte for i det hele tatt å komme på å sette i gang et slikt forskningsprosjekt.

Forskning er helt nødvendig for at vi skal overleve. Men å forske på det som for de fleste av oss er selvfølgeligheter, vil undergrave forskningens legitimitet i det lange løp. Ja, folk skal sysselsettes, men det må være måte på.

Stanse galskapen

Vi skjønner at raddisene som har bekledd det norske skolevesenet med det vi kan betegne som det store norske barneeksperimentet, nå etter tyve år er kommet til sans og samling. At de trenger en forskningsrapport å støtte seg på for å stanse galskapen er bare trist.

Det er ingen tilfeldighet at det skjer samtidig som det legges ned botimot forbud mot alle friskoler og pedagogiske opplegg som i det lange løp vil kunne måles mot den offentlige falitten og avdekke hva som egentlig foregår der.

Bakerst i rekken

Det er ikke så lenge siden vi hadde de skarpeste ungdommene i verden. I dag er den store massen av våre juniorer langt bak i rekken på de fleste målinger. Det skyldes ikke noe de har spist. Det skyldes årtier med feilslått skolepolitikk og et skoleverk som i prosessen har råtnet på rot.

Det er dette skoleverket de opplyste nå vil flykte fra og som departementet febrilsk prøver å monopolisere. Det er ingen hyggelig situasjon for en nasjon som har hatt som motto "det er typisk å være best" .

Hva blir det neste: "det er typisk norsk å være dum."

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag