RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tysk porno møtte Nystemten

Foto: Ann-Kristin Loodtz / TV 2 Nettavisen
Sist oppdatert:
Så var Knut Nærums sjarmøretappe med Ibsen kommet til Bergen – i fornyet utgave.

Ole Bull Scene Bergen, premiere fredag 26. mai. Regi: Bjarte Hjelmeland. Tekst: Knut Nærum

Hva har tysk 70-tallsporno og Nystemten til felles? Jo, begge får passet sitt påskrevet i en fornyet versjon av Knut Nærums komiske sprintetappen «Ibsens samlede verker på 68 minutter». Oppsetningen hadde nypremiere i Bergen fredag kveld, men for å si det med Peer Gynts termer: Den var seg selv nok.

Oppsetningen hadde premiere første gangen i Grimstad sommeren 2005. Og til høsten settes den opp i Oslo for første gang – da som åpningsforestillingen til Thomas Giertsen når han gjenåpner gamle Thalia teater.

I festspillversjonen manglet det ikke på bergenske referanser, fra ellevill harselas med Frode Rasmussen sin vorte, en smågal Helge Jordal fra «Orions belte», Nystemten foreslått som allsang med festspillsjefen Per Boye Hansen, Bjarte Hjelmeland fikk beklage seg over at han ikke fikk rollen som Varg Veum (- Lykke til med dialekten, kvitterte han til Trond Espen Seim), og Christine Guldbrandsens Grand Prix-bidrag ble sunget med full innlevelse.

Men på tross av at patriotismen står høyt i Vestlandshovedstaden, var det den tidligere så mye omtalte parodien på «Gjengangere» fremstilt som en tysk 70-tallsporno som påkalte mest latter i salen. Det samme gjorde Jan Martin Johnsen og Monica Hjelle sin krysning av Jon Fosses «Nokon kjem til at kome» og Ibsens «Rosmers Holm». Monicas portrettering av «Vildanden» med badeand rundt livet og dykkermaske, og Bjarte Hjelmelands Wenche Foss-lignende «Fruen fra havet», som ustødig bykset rundt på sine (havfrue)loffer, var også høydepunkter.

For kort tid siden gikk Kanal24 ut på gaten og spurte folk om Ibsen, og det viste seg at de spurte hadde begredelig liten kontroll på Ibsen-historikken. Så Knut Nærum var smart da han skapte et stykke som gir oss barnelærdommen en gang til, i et språk som vi enkle mennesker kan forstå. Et fascinerende trekk ved stykket er hvordan det samtidig harselerer med sin egen form. Og hvordan det faktisk synes å bidra til å bedre seerens bevissthet om Ibsen.

Carsten Stiansen som multiinstrumentalist må nevnes for et stødig og lettbeint akkompagnement. Kulissene var enkle og humoristiske, med en sjarmerende iver etter å bruke oppblåsbare dyr og sånt som rekvisitter.

Monica Hjelle, Jon Martin Johnsen og Bjarte Hjelmeland gjør alle en kjempemessig innsats på scenen, og viser alle et utpreget talent for komikk. Bjartes myke hoftebevegelser som countrysanger i Kalfaret Country Klubb, og Monica og Jon sin stilt gapende Fosse-parodi kommer til å more denne publikummeren noen dager frem. Mens andre deler vil gå i glemmeboken som et litt over kanten ønske om å være det man kaller ellevill komikk.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere