En biltur, der alle i bilen gjør alt annet enn å kjøre den, men der bilen kjører seg selv, har vært science fiction lenge, men en utopi her i den virkelige verden.

Nå har tyske myndigheter tillatt at Mercedes-Benz sitt Drive Pilot-system skal få lov til å ta kontroll og ansvar for bilen på tyske veier - altså selvkjøring på nivå tre, skriver blant andre Forbes. Det vil skje på nyåret 2022.

Nivå tre kjøring vil bli tillatt under visse forutsetninger. Sjåførene vil da kunne slippe rattet, slippe øynene fra veien, og gjøre noe annet, som for eksempel å finne fram pc'en og svare e-poster, eller finne fram Nettavisen på mobilen og lese en artikkel som denne.

I første omgang er Drive Pilot installert i Mercedes sin dyreste S-klasse. Årsaken er nok at teknologien som skal til for at Mercedes-Benz skal ta ansvaret for kjøringen, ikke er billig.

Selvkjørende biler

Ved første øyekast kan denne teknologien se lite annerledes ut enn den teknologien som er i flere biler i dag. I flere år har ulike ADAS-systemer hjulpet sjåfører å styre bilen.

Les også: Ulykker med biler på autopilot: – Det er helt klart tekniske utfordringer

Adaptiv cruisekontroll gjør at bilen holder fast avstand til bilen foran, og sender signaler om at bilen skal bremse eller kjøre fortere. Andre systemer hjelper deg å holde filen på veien eller bremser i en nødsituasjon.

Fra nivå 2 til nivå 3

Men: Til nå har autopilot-systemer aldri tillatt at bilen tar ansvaret for kjøringen, selv om det allerede har skjedd i noen tilfeller - som i dette tilfellet der Tesla-sjåføren sov bak rattet, mens bilen kjørte i 150 km/t.

De vanlige autopilot-systemene i dag er nivå to. Selv om bilene selv styrer hastighet og retning, har det alltid vært sjåføren som har ansvaret. Selv om nødbrems-systemer stopper bilen hvis noe uforutsett kommer foran bilen, så er det sjåførens ansvar hvis bilen likevel treffer det uforutsette.

Nivå tre selvkjøring, flytter ansvaret til bilprodusenten. Det betyr at sjåføren kan gjøre helt andre ting ennå følge med på veien, som for eksempel å svare på meldinger eller ta et telefonmøte.

For å tillate nivå tre kjøring, må bilens overvåking og analysering av trafikken, være på et annet nivå enn ved nivå to selvkjøring. Nå har Mercedes Benz, som første selskap i Tyskland, fått godkjent systemet Drive Pilot til bruk ved nivå tre kjøring. Systemer bruker ulike sensorer som radar og kameraer til å overvåke omgivelsene, og en datamaskin som tar kjørevalgene istedenfor sjåføren.

Også til Norge

I 2020 vedtok FN-organet UNECE internasjonale kjøretøyregler som tillater nivå tre kjøring under visse omstendigheter. Norske Vegdirektoratet har jobbet med å tilpasse dette regelverket til norske veier, slik at nivå tre kjøring også skal være tillatt i Norge. TU skrev denne artikkelen om emnet i fjor.

Regelverket gjelder ALKS-systemer «automated lane keeping systems», eller automatiske filholdersystemer. Når ALKS er aktivert i bilen, flyttes ansvaret for kjøringen fra sjåføren til bilen/bilprodusenten.

Regelverket sier at nivå tre kjøring kan gjelde ved bruk av ALKS under 60 kilometer i timen. I Tyskland har myndighetene åpnet opp for nivå tre kjøring på motorveier med mye trafikk. Meningen er altså at det skal kunne aktiveres når du kjører i kø i lav hastighet.

Nivå 4 og 5

Selv om Mercedes-Benz nå tar bilreisen til et nytt nivå, er det langt igjen før vi virkelig kan la bilen selv frakte oss fra A til B. Selv om Nivå tre nå tillater sjåfører i gitte situasjoner å ta øynene vekk fra veien og gjøre andre ting, må de fremdeles være forberedt på å ta over.

Les også: Tre av fire frykter selvkjørende biler

På nivå fire vil sjåførene kunne koble tankene helt vekk fra bilkjøringen, iallefall på deler av bilturen. Tesla-sjåføren nevnt ovenfor, ville altså lovlig kunne ha sovet bak rattet på en nivå fire bil. Bilene vil da være utstyrt med teknologi som gjør at de kan håndtere enhver situasjon som måtte oppstå under kjøring.

På nivå fem - som er det hittil høyeste tenkte nivået for selvkjørende biler - er ratt og pedaler ikke nødvendig, men tenkt som nærmest ekstrautstyr for nostalgiske sjåfører som liker å kjøre selv.

Bilen vil kunne kjøre helt selv fra A til B. Det er langt igjen dit. Ikke bare er dagens teknologi mangelfull, men lovverket rundt hvem som skal ha ansvaret for hva som skjer på veien, er heller ikke laget for et slik hverdag.