RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ubrukelig renseanlegg til 50 mill

Sist oppdatert:
Renseanlegget i Lærdalstunnelen og flere andre tunneler er brannfarlig. Staten har kastet tresifrede millionbeløp ut vinduet de siste årene.

Lærdalstunnelen var den første i verden utstyrt med renseanlegg som skulle fjerne både støv og gass. Det moderne anlegget skulle rense 180 kubikkmeter luft i sekundet og kostet oppunder 50 millioner kroner. Nå viser anlegget seg å være ubrukelig og attpåtil er selskapet som leverte støvrenseanlegget i dag konkurs. Også flere andre tunneler har tilsvarende anlegg og kostnadene for Vegdirektoratet har vært tresifrede milllionbeløp, skriver Bergens Tidende.

Driftsforbud
Siden tidlig på 90-tallet har firmaet CTA (Clean Tunnel Air Int.) nærmest hatt monopol på leveranse av støvfilter til Statens Vegvesen. Men en SINTEF-rapport slår fast at el-anlegget på de elektrostatiske støvfiltrene kan ha alvorlige mangler og i verste fall utgjøre en brannfare. Vegdirektoratet har lagt ned driftsforbud og ingen av filtrene fra CTA er i dag i drift.

Kablene tok fyr
– Problemet er at det viste seg å ikke tåle kontinuerlig drift. Anlegget har en spenning på 14.000 volt, og det tok fyr i en del kabler på høyspentdelen. I tillegg ble en del andre elektriske komponenter brent, sier Gunnar Lotsberg ved Statens Vegvesen i Sogn og Fjordane til Bergens Tidende.

Lærdalstunnelen som er verdens lengste biltunnel, ble sett på som et pilotprosjekt for fremtidens luftrensing i tunneler. Men i dag er det bare de tradisjonelle viftene som sørger for bedre luft. Lotsberg opplyser at det likevel ikke er noe problem å drifte tunnelen uten det hypermoderne luftrenseanlegget.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere