RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Uenige om PR og politikk

Sist oppdatert:
Konsensus gjør det, Burson-Marsteller gjør det ikke. Jobber for politiske partier. PR-bransjen er uenig i om det er lurt å ha partiene på kundelisten.

Valget er over og kommunikasjonsekspertene har sagt sitt om hvilket parti som gjennomførte den beste valgkampen. SV og Høyre dras frem som vinnerne av henholdsvis Kampanje, Kommunikasjonsforeningen og Geelmuyden.Kiese

Burson-Marsteller, Norges nest største informasjonsbyrå, holder seg langt unna politiske partier, for at det ikke skal bli kluss med andre kunder.

- Politiske partier går inn og ut av makt og innebærer et lite kundegrunnlag. Hvis de andre kundene skulle oppfatte det som om vi var knyttet til et bestemt politisk parti, vil det være uheldig, sier administrerende direktør Claus Sonberg i Burson-Marsteller til Propaganda, som legger til at det er en policy byrået har tatt internasjonalt.

Begrensende

Han mener at om de hadde tatt oppdrag for politiske partier ville det også begrenset hvor god jobb de klarte å gjøre på myndighetskontakt.

- Myndighetskontakt er et strategisk viktig område for oss. Det handler om store og viktige rammebetingelser. Hvis vi hadde jobbet for et bestemt politisk parti ville det kunne bli oppfattet som om vi var farget i jobben vi gjorde, sier Sonberg videre.

Burson-Marstellers samarbeidspartner, Expology, hvor Sonberg sitter i styret og som tidligere var eid av byrået, har derimot ikke samme policy. Denne valgkampen har de jobbet med Høyre.

- Det stemmer at Expology utformet standen til Høyre i Oslo, sier han og viser til at dette byrået jobber med med arrangementer og utstillinger og ikke jobber med myndighetskontakt og med å utforme strategier på samme måte som BM gjør, sier han.

Venstre & Høyre

Men det er ikke alle som er enige i Burson-Marstellers argumenter. Konsensus, som drives av tidligere FRP-topp Pål Atle Skjervengen, lever godt av å ha politiske partier på kundelisten. Denne valgkampen jobbet de for Høyre, mens de under Stortingsvalgkampen i 2001 la opp strategien for Venstres valgkamp. Konsensus sto også bak "Du er sjefen"-kampanjen for Oslo Venstre under kommunevalgkampen i 1999.

Heller ikke Jarle Aabø i informasjonsrådgivningsselskapet Aabø & Co. ser noen problemer med at et PR-byrå skal ha politiske partier på kundelisten.

- Jeg mener alle, også politiske partier, skal ha rett og mulighet til å kjøpe seg profesjonalitet innenfor medierådgivning og kommunikasjon. Hvis det er et oppdrag et politisk parti ser seg tjent med at informasjonsrådgivere gjør for dem, ser jeg ikke at det skulle være problematisk, sier han til Propaganda.

- Er det noe politiske partier sliter med, så er det å kommunisere slik at folk forstår. De er tynget under et stort tillitsunderskudd, det har velgerne sagt klart i fra om, og partiene trenger hjelp fra noen som kan rette opp det underskuddet, sier han videre.

GK vil si ja

Geelmuyden.Kiese er et byrå som er i ferd med å skifte standpunkt til å ha politiske partier på kundelisten. Propaganda snakket i forrige uke med seniorrådgiver Gunnar Mathisen i byrået, som da sa at de tidligere har hatt en policy på at de ikke ønsker partier som kunder, men at de nå revurderer det.

Under kommunevalgkampen i år har Geelmuyden.Kiese jobbet for Høyre, blant annet med å lage en brosjyre som ble delt ut til husstandene i Bærum.

- Vi vurderer å begynne å ta jobber for politiske partier, noe jobben for Høyre er et lite skritt i retning av, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere