Det sier førstelektor Kari Rønneberg ved Politihøgskolen i Oslo.
I sitt doktorgradsarbeid har hun lyttet til 900 telefonsamtaler mellom politi og publikum ved Sentrum politivakt i Oslo, skriver politiets fagblad Dialog.
Sentrum politivakt er døgnåpen, og mottar samtaler fra hele landet på kvelds- og nattestid.
Rønneberg mener mange av de som tar imot telefoner har en vei å gå når det gjelder å være imøtekommende.
- Det koster lite for en politibetjent å si et par medfølende ord, men det betyr mye for den som ringer å få høre disse ordene, forteller Rønneberg. Hun er heller ikke veldig imponert over servicen.
- Politiet er et serviceorgan, men det kan virke som en del tjenestemenn ikke har oppfattet det. Kanskje ønsker de heller å være ut på gata og fakke tyver, og ser på innringerne som noe brysomt de er pålagt å ta seg av. Men da oppstår det et sprik i forventningene hvis publikum ser på politiet som et service-organ, sier Kari Rønneberg.
Hun skal selv undervise i det nye faget «Kommunikasjon og konflikthåndtering» ved politihøgskolen, og har tenkt å spille av telefonsamtalene for studentene, slik at de kan lære av det. (ANB)
