Gå til sidens hovedinnhold

Ulik pris i hylla og kassa

15 prosent av varene har ikke samme pris kassen som de hadde på hyllen i butikken. Forbrukerombudet oppfordrer nå kunder i dagligvarebutikkene til å sjekke kassalappene nøye.

En undersøkelse som Forbrukerombudet har foretatt etter flere klager fra forbrukerne, viser store forskjeller på prisen i butikkhyllene og det du faktisk betaler når du kommer til kassen.

Brødet som kostet 15 kroner i hyllen, koster plutselig 26 i kassen. Slikt blir det klager til Forbrukerombudet av. Nå ber ombudet kjedene om å skjerpe seg, skriver Aftenposten.

- Et problem ute i butikkene
23 butikker fra forskjellige kjeder i Trondheim og Oslo fikk besøk av Forbrukerombudets medarbeidere. De sammenlignet pris på hylle og i kasse på 24 forskjellige varer.

- Resultatet viser at dette rett og slett er et problem ute i butikkene. Her har kjedene en jobb å gjøre, sier seksjonssjef Jo Torkel Gjedrem hos Forbrukerombudet.

Undersøkelsen viste at feilene går begge veier, så han tror ikke dette er noe kjedene gjør for å systematisk tjene penger. Ingen av kjedene utmerket seg som verre enn de andre.

Tilbudsvarer verst
Det er særlig tilbudsvarer som kommer gjennom kassen til en annen pris enn det kunden tror.

Gjedrem understreker at resultatet av undersøkelsen ikke er statistisk holdbart, men mener at de ikke ville funnet så mange feil hvis dette ikke var et problem. (©NTB)

Kommentarer til denne saken