RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ulykkesflyets siste meldinger

Foto: HO (AFP)
Sist oppdatert:
12 tegn til liv - og deretter komplett stillhet.

I løpet av fire minutter mistet Air France flight 447 flere viktige styrings- og navigasjonssystemer.

Tre kraftige stormer
I følge The Aviation Herald forsvant ulykkesflyet av radaren etter å ha fløyet gjennom tre ulike uværsområder.

Rundt fire timer etter at flyet tok av fra flyplassen i Rio de Janeiro, klokken 04.05 fløy Air France-flyet inn i en kraftig tordenstorm, og mellom 04.10 og 04.14 norsk tid sendte flyet ut tolv automatiske feilmeldinger.

Besetningen skulle ha tatt kontakt med flylederne i Senegal klokken 04.20. Men det gjorde de aldri.

Les også: - Uten tvil restene av Air France-flyet

Flere systemer nede
The Aviation Herald hevder at de har fått informasjon fra anonyme kilder i Air France som forklarer innholdet i feilmeldingene.

Klokken 04.10 ble første feilmelding sendt. Denne indikerte at autopiloten var deaktivert, og dermed ble tekniske hjelpemidler for å hindre farlige bevegelser fjernet.

Mellom 04.11 og 04.13 ble det sendt flere feilmeldinger om at ISIS, det sekundære informasjonssystemet, og ADIRU, flyets navigasjonssystemer, var ute av drift.

ISIS står for Integrated Standby Instrument System, og skal være et uavhengig reserveinstrument som skal settes i gang dersom instrumentene blir slått ut i flyets cockpit.

ADIRU står for Air Data and Inertial Reference Unit. Dette navigasjonssystemet skal forsyne pilotene med informasjon om flyets posisjon og bevegelser.

Klokken 04.13 kom det feilmeldinger fra systemene PRIM1 og SEC1. Dette skal være flyets primære og sekundære styresystemer som skal tre i kraft dersom svikt skjer i flyets primære styresystemer.

Den siste feilmeldingen kom klokken 04.14, og skal ha dreiet seg om flyets vertikale hastighet.

Spredd over 300 kilometer
En ekspert Le Figaro har snakket med mener at den enorme spredningen av vrakdeler peker i retning av at flyet gikk i oppløsning høyt oppe i luften, muligens så høyt oppe som 10.000 meter.

- Du kan se vrakrester av flyet mer enn 300 kilometer fra hverandre, sier eksperten.

Han sammenlikner Air France-ulykken med Lockerbie-saken i 1988. (Nettavisen er ikke ansvarlig for eksternt innhold)

Den gang eksploderte en Boeing 747 over Skottland på grunn av en bombe.

- Vi så spredning av vrakgods over flere hundre kilometer i tilfellet med denne maskinen, sier eksperten.

Fant flere vrakrester
Det brasilianske luftforsvaret fant tidlig onsdag oljesøl fra det styrtede Air France-flyet i Atlanterhavet.

I tillegg til det 20 kilometer lange oljesølet har letemannskaper nå funnet fire nye områder med vrakrester, opplyser det brasilianske luftforsvaret.

Les mer:Har funnet flere vrakrester

Pilotene skal ha oppdaget 10 nye gjenstander innenfor en radius på fem kilometer. De skal også ha oppdaget et metallobjekt med en radius på syv meter, og drivstoffsøl, opplyser talsmann for det brasilianske militæret, Jorge Amaral.

De nye vrakrestene ble funnet 90 kilometer sør for området hvor det tirsdag ble funnet rester som et flysete, en flytevest og kabler

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere