*Nettavisen* Nyheter.

Underbetalt i platebransjen

Unge designeres våte drøm er å få platecover-jobber, skrev Propaganda i går. Men plateselskapene bruker stort sett de samme gamle traverne hver eneste gang et fett cover skal lages.

20.06.08 11:04

Halvor Bodin, kreativ leder i Virtual Garden, og en av designerne som ble nevnt i gårdsgens artikkel, ble dypt opprørt over platebransjen. Bodin skrev dette innlegget til Propaganda.

"Det er ingenting som tyder på at norsk platebransje bryr seg om grafisk design i særlig grad. Det skulle bare mangle at de fleste store selskapene skjønner at det er smart å satse på profesjonelle og kompetente designere til ta vare på den visuelle identiteten til artistene sine.

Det blir imidlertid mer enn komisk når trygghetssbehovet tar overhånd og halvgamle designere foretrekkes. Siden jeg ble nevnt i artikkelen vil jeg opplyse om at jeg ikke har gjort noe cover for Warner på nesten 10 år og jobber nå mest med små selskaper som Moonfog Productions og Autofact Records i USA.

Grundigere A&R-virksomhet overfor ferske profesjonelle krefter innen design kunne vært på sin plass. Det krever talent å oppdage talent. Det er ikke nødvendigvis et sjakktrekk å støtte seg på geriatrisk designavdeling i lengden og det er ikke salgsfremmende å fremme homogenitet i en musikkbransje som sårt trenger nyskapning.

Det kan være smart av et lite plateselskap å spisse sin designidentitet bevisst ved å bruke kun én eller få designere. Men når selskapene Warner Music og Voices of Wonder er så trygghetssøkende, så vitner det om mangel på visjoner og liten tro på at design er en viktig del av mytespinningen og markedsføringen av en artist. Noen av utsagnene tyder også på at de tror at det teknisk-trivielle ved en designjobb overskygger den kreative utfordringen.

Både EMI/Virgin og Voices of Wonder sier de benytter seg av de desperate unge gratisarbeidene gutter. Det vitner om kortsiktig god forretningssans og langsiktig svært liten respekt for en hel yrkesgruppe.

Det undergraver at folk får skikkelig betalt for et stykke arbeid og er ikke annet enn sleip og kynisk utbytting sålenge det egentlig finnes budsjetter.

Nå er det også slik at platebransjen betaler mye dårligere for et platecoverdesign idag enn for 10 år siden. Det gjelder de store selskapene i størst grad, som ofte har artister som har et stort salgspotensiale, mens en del mindre selskaper betaler greit i forhold til forventet salg.

I tilfellet Lene Marlin og kusine Kine Dørum er det helt OK at en som aldri har laget et platecover før, får prøve seg. All ære til selskapet for det. Det som virkelig ikke er OK, er at det betales dårlig også for denne jobben, som vi kan anta selger en del. En som sikkert ikke har gjort sin jobb for Lene Marlin helt gratis, er den nederlandske stjernefotografen Anton Corbijn.

Igjen virker det som om grafiske designere er hensatt i et kastesystem litt underlagt tekoke-assistenten i lydstudioet. Der fotografer og stylister ikke befinner seg. Det er nok mer «hipt» å bli fotograf enn designer.

Internasjonalt betales det til opplysning litt mer for grafisk coverdesign. Betalingen for et cover for en ganske bra selgende artist kan fint være på nivå med en norsk sykepleiers årslønn.

Geriatrisk designavdeling oppfordrer hordene av nyutklekkede designer-selvmordsbombere til å ikke gi seg selv om de får en arm skutt av. Vend den andre musarmen til!"

Halvor Bodin, senior designer/kreativ leder, Virtual Garden Design

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.