*Nettavisen* Nyheter.

Universkrig på jorden

Når tre raser fra rommet skal utkjempe sin krig så har de like godt valgt jorden som stedet å gjøre det på.

01.02.08 10:16

(Spillmagasinet): I dette strategispillet er mennesker bare bifigurer på jorden. Hovedrollene innehas av tre utenomjordiske fraksjoner som har kommet til planeten for å gjøre opp noe ugjort.

Det nyskapende i historien stopper muligens der, men der dette spillet skiller seg ut fra mengden av såkalte RTS-spill (krigsstrategi hvor man samler ressurser) er hvordan disse fraksjonene framstår rent spillemessig.

Les også:
- De beste strategispillene
- Alt om pc-spill
- Spillmagasinet som RSS-feed

Helt unike fraksjoner

Stort sett er man vant til at forskjellige fraksjoner i spill har varianter av forskjellige enheter. Spiller du et spill fra andre verdenskrig er tanksene til tyskerne litt annerledes enn de amerikanske, og i andre mer science fiction eller fantasyinspirerte spill gjøres mye av det samme. I «Universe at War» har man gått langt vekk fra dette og gjort de forskjellige fraksjonene svært unike.

De tre er så forskjellige at den strategien som passer for en av dem vil være helt feil for de to andre.

Å lage tre så unike fraksjoner er gjort samtidig som man har klart å opprettholde balansen i spillet. Jo da, den ene fraksjonen har gigantiske enheter som kan tråkke på alt som finnes – men det hjelper lite mot enkelte av de andre enhetene som de andre fraksjonene har. Spilldesignet er så bra at det hele fungerer, og meget godt også.

Typisk historie

Historien i spillet er egentlig en kopi av altfor mange andre historier.

En rase fra verdensrommet angriper jorden. En annen rase vil stoppe dem. Det er kort fortalt hele historien. Vel, det ligger en liten overraskelse i hvordan den siste fraksjonen oppfører seg, men å fortelle det ville være å ødelegge den så vi unnlater å gjøre det.

Se «Universe at War» i aksjon
(Anmeldelsen fortsetter under videovinduet)

HTML EMBED

Se flere spillvideoer her

God grafikk og spillbarhet

Grafikkmessig er spillet godt. Ikke akkurat noe du ikke har sett før, men både eksplosjoner og animasjoner er gode.

Noe særlig nybrottsarbeid er heller ikke gjort på lydsiden, men det er heller ikke dårlig. Spillbarheten er strålende, og både hvordan skjermen er brukt for å gi mye informasjon uten å ødelegge samt logikken på hvordan alt fra det å bygge til å lage enheter er gjort på er så bra som det skal være.

Klikk på bildet for å forstørre.

Spillets store problem

Spillets største problem, utover at det kun egentlig har sin ene originale idé, er at enspillerkampanjen er like lineær som skolelinjalen på barneskolen.

Alt går rett fram uten at du føler at du påvirker resultatet noe i det hele tatt. Egentlig er hele den delen kun en slags lang tutorial for flerspillermodusen eller verdensmoduset i spillet.

En annen ting med spillet er at dette er et Live-spill, det vil si at det bruker de samme glitrende onlinefunksjonene som Xbox har på PC. Systemet er utrolig bra, og gir deg rask og god tilgang til å finne folk å spille mot på nett.

Problemet med Live er selvfølgelig at det koster penger å være gullmedlem, og man må selvfølgelig være gullmedlem for å få tilgang til alle funksjonene ... Har du allerede et slikt medlemskap på en Xbox så er onlinemodusen en drøm, har du ikke det og heller ikke har en Xbox er det foreløpig vanskelig å anbefale at man kjøper det kun for dette spillet.

Alt i alt er «Universe at War» et godt steg fram fra «Empire at War» (som var utviklernes forrige spill), og det er morsomt å spille. Hvor morsomt kommer litt an på hvor mye du vil spille online, og om du har Live Gold.

En versjon av spillet slippes også til Xbox 360 den 7. mars 2008.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag