RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Unngå fedmesmell til jul

Sist oppdatert:
Begynner forfallet allerede nå, kan du gå på en smell til jul.

(SIDE2): - Det blir ofte mye kosemat når høsten og vinteren setter inn.

Direktør i Grete Roede AS, Jeanette Roede, mener årsaken til at vi legger på oss om høsten og vinteren er at vi er mye inne og koser oss med litt mer mat enn det vi strengt tatt behøver.

- De fleste ser mer på TV og blir fanget av sofaen, kulda og mørket, sier hun. Det kan straffe seg når jula kommer og vi i tillegg spiser oss mette på fet mat.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Dagene er kortere og det trengs litt mer motivasjon til for å komme seg ut i mørket for å trene og mer viljestyrke til for å velge en kopp te med honning fremfor en sjokolade.

LES OGSÅ: Styr unna vinterkiloene

Opplevd en smell
Roede forklarer at selv om de har færre kursdeltakere på slankekurs nå og fram mot jul, så er det mange som velger å forebygge julekiloene også.

- Enten så er det folk som allerede er i en prosess som kommer for å gå ned i vekt. Eller så er det folk som har gått på en smell tidligere, i forkant av julen.

For mange er det julebord og julematsesong allerede i november og det er lett å prøvesmake litt for mye på den fete maten som egentlig tilhører juletiden.

- I butikkene fins det stabler med både ribbe og pinnekjøtt allerede nå og mange klarer ikke å vente og begynner festen måneder før jul, sier Roede.

Aktivitet istedenfor mat
Hun tror også det er viktig å fokusere på andre koseting enn kosemat. Særlig nå hvor den økonomiske situasjonen til de fleste er litt trangere enn før.

- Det er dumt å bruke mat som kos. Gjør heller noe for deg selv, som å ta en halv dag på spa eller dra en tur i svømmehallen. Det er viktig å tenke på at hvis du «gir opp» nå og blir i sofaen med sjokoladebollen så blir jobben mye større etterpå. Du må rett og slett hente motivasjonen inne i deg selv og prøve å velge sunne løsninger istedenfor.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Her er noen sunne snackstyper som kan brukes til TV og sofakos istedenfor:

Te med honning
Grønnsaker og dip av yoghurt naturell
Yoghurt
Nøtter og tørket frukt
Klibrød med cottage cheese og syltetøy

Det beste er å lage den sunne snacksen selv og ikke kjøpe det produsentene presenterer som sunt.

LES SAKEN: SUNN SNACKS GIR KALORISMELL

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere