RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Unngå feriekiloene

Sist oppdatert:
Du skal på ferie og spise deilig mat. Sjekk hvordan du unngår å legge på deg.

(SIDE2): Ferietid er ofte forbundet med lange lunsjer og middager. Du gleder deg kanskje til å spise ekstra mye god mat også? Det eneste du bør tenke på, er at god mat ofte er sunn mat også, og sørge for å velge den sunne, gode maten.

Her er noen gode tips for å styre unna de verste fett-fellene på ferien.

Klinisk ernæringsfysiolog Marianne Mathiassen i Melk.no:

Drikk mye vann
Det hindrer uttørking i varmen samtidig som man fyller opp magen og dermed hindrer kraftig sult eller higen etter usunn mat!

Mesk deg med frukt
Frukt og bær er på sitt lekreste nå og er enkelt å ta med seg enten man skal på stranden eller noe annet - men lurt å skylle alt godt på forhånd så man ikke risikerer å bli syk i sommervarmen.

Lag niste
Det er lett å smøre seg en grov baguette eller et grovt rundstykke og pakke med seg som niste. Litt salat og en osteskive pluss litt tomater og agurker så har du et næringsrikt og sunt lite måltid. Et annet alternativ er spekeskinke og melon i skiver.

Drikk smoothie
Hvorfor ikke lage seg sin egen smoothie basert på vaniljeyoghurt og frosne bær eller frukter - lag den i stand hjemme og hell den over i en termos eller du kan kjøpe deg en ferdiglaget smoothie på kartong hvis du har lyst til å være lat.

Sunne vafler
Vafler og hveteboller inneholder færre kalorier enn for eksempel sjokoladekake og kremkaker, og du kan lett klare å lage vaflene litt sunnere hvis du tilsetter havregryn eller grovt sammalt mel til noe av røren istedenfor bare hvitt hvetemel.

Begrens alkoholen
Alkohol inneholder nesten like mange kalorier per gram som fett. Alkohol i form av øl, vin eller sprit gjør deg lett ør i hodet, det er vanndrivende og gjør deg enda tørstere og du får i deg mange kalorier! Derfor bør disse drikkene nytes med måte! Hvis du slanker deg men fortsatt drikker øl eller vin hyppig vil du nok ikke se at vektnålen flytter seg, dessverre.

Andre tips:

- Ikke vær redd for å spørre servitøren om å få lettmelk i kaffen, salat uten dressing eller mindre ost på pizzaen.

- Styr unna frityr. Det er noe av det feteste du kan spise.

- Velg grillede grønnsaker om du er redd for å spise grønnsaker som er vasket i dårlig vann.

- Spis fisk. Fiskeretter på restaurant er ofte sunt og godt. Sjøtunge med presset sitron er både sunt, godt og omtrent fettfritt.

- Spis is. (Men ta en saftis eller en liten is istedenfor tre kuler med kjeks).

- Velg rett dessert. Det fins alltid alternativer på menyen. Frisk frukt er alltid en sunnhetsvinner.

LES MER HELSE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere