RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Unngå feriestress

(Crestock)
Få tips til hvordan du takler sommerferiens stress og mas.

(SIDE2): - Det er klokt å ikke ha for høye forventninger sier stresskonsulent Ingrid Björkegren til aftonbladet.se.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Du skal pusse opp kjøkkenet, male huset, besøke slekt og venner, leke med barna, samtidig som du må ha sol og varme. Kjenner du deg igjen?

Forventninger
Å ha for mange mål og planer i sommerferien er et vanlig problem.

- Den beste sommerferien handler om å gjøre ingenting, i hvert fall til å begynne med. For mange mennesker blir det nervøsitet og mye stress ved å ha for mange planer, sier Torbjörn Åkerstedt, forsker og professor ved Stressforskningsinstitutt, Stockholms Universitet.

Når ferien nærmer seg er det mange som blir stresset over alt som skal skje i løpet av de kommende ukene. Tiden som skal gi oss påfyll av energi blir kanskje heller mer preget av angstperiode med masse krav og forventninger. Ingrid Björkegren og Torbjörn Åkerstedt sier at man bør bruke de første feriedagene til å roe ned.

- Overdriv ikke forventningene. Da blir du lett skuffet, men vær noen dager hjemme først og kjenn på den gode feriefølelsen.

LES OGSÅ: - Ikke akkurat planlagt

Åtte vanlige stressdilemma
Her er stresskonsulentens tips til hvordan du kan løse åtte utfordringer og få en lykkelig sommerferie:

1) For mange prosjekter
Tenk realistisk og bestem på forhånd hvor mye tid du eller dere skal bruke på ulike prosjekter som å male hus, snekre på hytta eller arbeide i hagen. Pass på så ikke prosjektene blir for store slik at dere ikke rekker det dere har planlagt.

2) Dere vil forskjellige ting
Det avhenger selvfølgelig hvor mye ferie du har, men dere bør gi hverandre tid til egne aktiviteter også. Snakk sammen om hva dere begge ønsker for å unngå misforståelser.

- Jeg tror også dere blir mer fornøyd om begge får gjort noe de ønsker, sier stresskonsulenten.

3) Nå skal jeg trene, spise sunt og gå ned i vekt
Ha realistiske mål for din livsstilsendring. Ikke bruk sommerferien som en periode hvor du må gå ned fem kilo før ferien er over.

- Det er kjempebra å være mye ute og røre på seg, men ikke sett for høye krav til deg selv. Ta dagen som den kommer, ikke sett opp noe skjema eller program du må leve etter. Det har du nok av på jobben.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

4) Jeg har ingen å være sammen med

- Ikke vent med å bli invitert, inviter noen til deg! Kanskje det er noen bekjente som også er ensomme og vil ha noen å tilbringe sommerdagene med, råder Ingrid Björkegren. Tør å spørre, og bruk sosiale medier til å se og høre hva som er planene til andre. Det arrangeres også flere turer der du kan møte andre som også reiser alene.

5) Nå skal vi fikse forholdet
Enten om du har dårlig samvittighet for kjæresten, foreldre eller venner - tillat deg å legge problemene til side.

- Vær sammen med disse personene og se hvordan det utvikler seg når dere ikke snakker om eventuelle problemer eller lignende. Forsøk å nyt opplevelsene og sommerdagene sammen i stedet for å bruke energi på krangel og uenighet.

6) Barna må aktiveres og ha det moro - hele tiden
Selvfølgelig skal barna ha det gøy, men fulle dager med høy aktivitet gjør både barn og voksne utmattet. Ha det gøy sammen, og slapp av sammen. Barna har også godt av å finne på ting selv av og til.

7) Jeg skal få besøk hver dag
Visst er det koselig å få besøk, men pass på så det ikke går for mye utover dine ferieplaner.

- Der synes jeg man må sette grenser og si ifra til slekt og venner at det ikke passer om du har andre planer, eller rett og slett ønsker ro og fred, sier Ingrid Björkegren.

Våg å si nei og husk at året har mange andre dager der du kan treffe venner og kjente. Alt trenger ikke å skje om sommeren.

8) Jeg slapper av, men enda så ligger jeg og tenker på alt jeg burde ha gjort
Dette er et kjent problem for mange, og ikke bare i ferier. Ring en venn eller finn noe godt lesestoff som kan få tankene dine på andre saker. Det er ulike teknikker for hvordan du kan kontrollere tanker og bekymringer - for eksempel meditasjon eller trening.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere